Projekt na odstranění ekologických škod jednou velkou zakázkou je podle Transparency International nehospodárný a výrazně nebezpečný. Upozornila také na spolupráci mezi trojicí uchazečů v tendru. Organizace namísto obří zakázky doporučuje vypisovat soutěže na dílčí projekty.
Nabídku v miliardovém tendru podali v pondělí všichni tři uchazeči, kteří postoupili do druhého kola, tedy Geosan Group, Marius Pedersen Engineering a Environmental Services ze skupiny J&T. Obálky s nabídkami budou otevřeny 13. září. Hodnota garancí za neodstraněné ekologické závazky státu, které vznikly před rokem 1992, je asi 114 miliard korun. Podle kritiků tendru by ale k likvidaci škod mohla stačit třetinová částka. I kvůli kritice z řad politiků, ekologů i z Nejvyššího kontrolního úřadu nyní MF nechává hodnotu zakázky prověřit.
Stát musí staré ekologické škody odstranit, protože to slíbil vlastníkům zamořených území. Závazek je právně vymahatelný a při jeho nesplnění státu mohou hrozit i žaloby nebo arbitráže. Obří ekologickou zakázku vláda schválila v červnu 2008, MF ji ale muselo dočasně zastavit kvůli stížnostem některých účastníků tendru. Těch se původně přihlásilo šest, ministerstvo v prvním kole tři z nich vyřadilo.
Vláda v minulém týdnu schválila nové složení devítičlenné hodnotící komise, která posoudí jednotlivé nabídky. Jsou v ní tři zástupci ministerstva financí, po dvou za ministerstvo průmyslu a obchodu a životního prostředí a po jednom zástupci ministerstva spravedlnosti a úřadu vlády. Po výběru nejvhodnější nabídky ministr financí předloží vládě smlouvu na plnění veřejné zakázky. Kabinet ji posoudí, může ji schválit, nebo může tendr uzavřít bez vítěze.
Tendr na odstranění starých ekologických škod se týká 510 lokalit po celé ČR, například areálu Kovošrotu Praha v Kolíně, Českých Budějovicích nebo Praze. Dále seznam uvádí třeba Papírny Jindřichov, areály společností Paramo, Unipetrol, Spolana, Mora Moravia, Velamos, Škoda Auto, OKD, Benzina nebo Avia.