"Vzhledem k tomu, že v příjmové stránce rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury stále chybí deset miliard korun, se ministerstvo rozhodlo částečně kompenzovat tento schodek úpravou ceny dálničních kupónů. Očekávaný výtěžek ve výši 750 milionů korun ročně bude použit pouze pro opravy a údržbu dálnic a rychlostních silnic," uvedl k návrhu ministr dopravy Pavel Dobeš. Desetidenní známka nyní stojí 250 korun, měsíční kupón o stokorunu víc.
Nová výše zpoplatnění dálnic se nebude vymykat z evropského cenového průměru, uvedl Dobeš. Dražší roční dálniční známky jsou podle něj například v Rakousku za v přepočtu 1866 korun, ve Slovinsku za 2318 Kč a v Maďarsku za 3900 Kč.
Dražší než v Česku je cesta po dálnici podle Dobeše i v zemích, kde se za projetí zpoplatněných úseků platí přímo. Ve Francii a v Itálii jsou dálnice průměrně zpoplatněny částkou 144 Kč za 100 kilometrů. "Podle jednoduchého propočtu by český řidič měl za výkonové zpoplatnění trasy Praha - Kroměříž a zpět, pokud ji pojede více než dvakrát, zaplatit 1560 Kč. Tedy o 60 Kč více, než je uvažovaná nová cena dálničního kupónu, který jej ovšem opravňuje používat dálnice a rychlostní silnice po celý rok," dodal ministr.
V Česku se během loňského roku prodalo 4,7 milionu dálničních známek, za které stát utržil přes tři miliardy korun. Kromě časového zpoplatnění platí za projetí tuzemských dálnic a rychlostních silnic vozidla nad 3,5 tuny pomocí elektronického mýtného systému. Tento systém od řidičů kamionů a autobusů vybral zhruba 6,5 miliardy korun.