Proti původním střednědobým rozpočtovým plánům má stát příští rok poslat SFDI o deset miliard korun méně, připomnělo ministerstvo. Varovalo, že kvůli tomu se významně zúží plán dopravní výstavby. Česko tak podle resortu zároveň nedokáže plně vyčerpat peníze na spolufinancování staveb z unijního operačního programu Doprava určené pro léta 2007 až 2013. Už dříve ministerstvo uvedlo, že snížený rozpočet SFDI pro příští rok mimo jiné neumožní zahájit dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové, zpomalí stavbu dálnice D47 z Bohumína ke státní hranici a povede k pozastavení prací na brněnském silničním okruhu.
Poklesem rozpočtu SFDI bude také postiženo čerpání evropských peněz na projektové přípravy náhradních staveb a nedostatek financí znemožní přípravu staveb pro následující programovací období unijních dotací 2014 až 2020, varovalo ministerstvo. Problémy s využitím evropského spolufinancování dopravních staveb se tak podle úřadu přenesou i do nového dotačního období.
V plánovaném rozpočtu na příští léta podle Dobeše budou rovněž chybět peníze na výstavbu komunikací, které si Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v minulosti objednalo a jejichž celková hodnota je 29 miliard korun. Nebude také možné zvýšit finance na údržbu komunikací, uvedl ministr.
Kromě národních zdrojů počítá SFDI při financování výstavby příští rok s penězi z Evropské unie, především z operačního programu Doprava ve výši 14,3 miliardy korun. Součástí rozpočtu fondu je také úvěr 3,7 miliardy korun od Evropské investiční banky, uvedlo ministerstvo v předloze pro vládu.