Soud v okrese Vanersborg uvedl, že je nejasné, jak si Saab chce zajistit další financování a pokračovat v provozu. Vzal na vědomí, že firma čeká, až čínské úřady schválí dvěma čínským firmám investici do Saabu. Konstatoval ale, že "je nejasné, zda - a když, tak kdy - čínská místa tyto dohody schválí".
Saab požádal o soudní ochranu před věřiteli ve středu, aby v klidu prošel restrukturalizací a počkal si na nové peníze. Nizozemská firma Swedish Automobile, která od loňska Saab vlastní, uzavřela v červnu dohody o dlouhodobém financování Saabu s čínskými společnostmi Zhejiang Youngman Lotus Automobile a Pangda Automobile Trade, Peking však zatím těmto firmám nedal potřebné povolení k investici a podle pozorovatelů má ohledně Saabu jiné záměry.
Saab počátkem loňského roku před zánikem zachránila nizozemská Spyker Cars, později přejmenovaná na Swedish Autmobile, která ztrátovou firmu koupila za 400 milionů dolarů (téměř sedm miliard Kč) od americké General Motors. Letos od dubna však výroba v závodech Saabu prakticky ustala, protože firma neplatí za dodávky a v srpnu nezaplatila ani mzdy zaměstnancům.
Odborový svaz IF Metall v reakci na rozhodnutí soudu uvedl, že v příštích dnech zřejmě podá na Saab konkurzní návrh. "Pokud společnost nenajde řešení nebo nevyhlásí konkurz sama, budeme to zřejmě muset v příštích dnech udělat," sdělil šéf svazu Stefan Lofven.
IF Metall zastupuje v Saabu 1500 výrobních zaměstnanců. Nutnost rychlých kroků vidí i odbory Unionen, které v Saabu zastupují zhruba tisícovku "bílých límečků". Odborům jde o získání dlužných mezd z vládního pojišťovacího fondu. Ten však může být aktivován, až když firma dostane ochranu před věřiteli, nebo vyhlásí bankrot.