Pokles spotřeby benzinu je pravidelným jevem zhruba od roku 2005. "Poptávka po benzinech klesá. Svůj vliv má vysoká cenová hladina benzinů na trhu a obměna vozového parku směrem k moderním dieselovým motorům," uvedl zástupce ČAPPO Václav Loula.
Nová benzinová auta mají také podle Louly nižší spotřebu. Důležitou roli v poklesu spotřeby benzinu hrála také obezřetnost domácností z ekonomického vývoje a jejich nižší výdaje.
Stagnace spotřeby nafty podle Louly souvisí s vyšší spotřební daní od loňského roku, která způsobila přesměrování velké části mezinárodní kamionové dopravy do okolních zemí. Spotřebu nafty provází pokles či stagnace od roku 2007, do té doby rostla spotřeba podporovaná růstem ekonomiky každoročně o pět až šest procent.
"Vývoj ekonomiky zatím ukazuje na minimální růst HDP a právě ukazatel HDP ovlivňuje spotřebu nafty z 80 procent. Vliv měl i pokles výkonnosti v jiných odvětvích náročných na spotřebu nafty, například stavebnictví," poznamenal Loula.
Za celý letošní rok očekává Loula pokles spotřeby benzinu o osm procent a u nafty růst maximálně do dvou procent. Prodejům nepomohla ani letní motoristická sezona, která byla z pohledu počasí nepříznivá pro tuzemské cestování. Kvůli napětí na ekonomických trzích a poklesu kurzu koruny vůči dolaru nečeká Loula ani výrazné snížení cen pohonných hmot v příštích týdnech.
Průměrné ceny benzinu se v letošním roce pohybovaly kolem 33 až 35,50 Kč/l. Během srpna a na začátku září byly ceny pro motoristy příznivější, ale nyní podle analytiků slabší koruna přinese další zdražování. Ceny nafty se letos dosud pohybovaly mezi 32 až 35 Kč/l.