Kraj: Triangle se zatím nepovedl, noví investoři jsou na cestě

09.09.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ústí nad Labem 9. září (ČTK) - Start průmyslové zóny Triangle u Žatce se nepovedl, přiznalo vůbec poprvé vedení Ústeckého kraje. Obří zóna stála od roku 2002 zhruba 2,5 miliardy korun, zatím v ní ale funguje jen jediná továrna, výrobna televizí Panasonic. Hejtmančin náměstek Arno Fišera (ČSSD) dnes ČTK v zóně řekl, že na vině bylo mimo jiné zkostnatěle fungující vedení projektu. Budoucnost je prý ale optimističtější - do zóny se stěhují tři investoři a o dalších třech až pěti se prý jedná.

Obří průmyslová zóna vznikla na místě někdejšího vojenského letiště u Žatce. Na jejím startu kraj nešetřil sliby; v roce 2006 hovořil až o 8000 pracovních míst během čtyř let. Realita roku 2010 byla mnohem skromnější: 717 zaměstnanců v jediném fungujícím závodě. Do Trianglu přitom přišli původně dvě elektrotechnické firmy, Hitachi a IPS Alpha, jenže upadly do potíží a jejich výrobu televizí následně převzal Panasonic.

"Byl tu jeden skomírající investor. Cítím to jako nedobrou práci lidí, kteří se na tom podíleli," řekl ČTK po dnešní prohlídce zóny Fišera. "Když se na zónu podívám, jsou to zbytky práce tohoto oddělení, které bylo velmi konzervativní, nebo zkostnatělé," dodal.

Z krajského úřadu na konci minulého roku odešel i vedoucí odboru průmyslová zóna Triangle Jan Sixta. "Pan Sixta byl propuštěn. Byly rozjety projekty, které on umí, ale jsou to takové projekty EU, které na konci k ničemu moc nejsou," prohlásil Fišera. Sixtovu reakci ČTK zjišťuje. Letos v létě se objevil v unijním projektu ChemLog, který má lobbovat za lodní dopravu v chemickém průmyslu. Když byl novináři tázán na konkrétní výstup projektu, odpověděl, že žádný hmatatelný není, ale výsledkem bude doporučení pro orgány EU.

Je to vůbec poprvé, kdy kraj připustil, že se projekt Trianglu nevyvíjel dobře. "Kritiku jsme si nechávali pro sebe a používali ji na místech, která jsou k tomu určená. Pochopil to CzechInvest, který preferoval třeba Nošovice," dodal Fišera.

Ještě před personálními změnami se ale začali objevovat noví investoři. Záměr investovat v zóně oznámili výrobci autodílů Johnson Controls a Gestamp a roste tam i opravárenské středisko plynových turbín firmy Solar Turbines, což je součást amerického koncernu Caterpillar. Jejich areály se staví nebo už jsou dokonce hotové. Na konci roku 2012 by mohli zaměstnávat až 450 lidí. Největší zájem mají o zaměstnance se středním odborným vzděláním, hlavně techniky nebo operátory sváření. Gestamp chce v zóně vyrábět především kovové součásti aut, hlavně karosářské díly.

Johnson Controls vyrábí naopak díly interiéru a prvním výrobkem, který chce vyrábět od července 2012, by měla být podle informací ČTK palubní deska pro nový model mladoboleslavské Škody.

Právě relativní blízkost automobilových továren v Česku i Německu byla prý hlavním motivem, proč si firma Žatec vybrala. "Stačí se podívat na polohu Žatce a pochopíte, proč jsme sem šli," řekl provozní ředitel firmy Wolfgang Engelhard a ukázal na mapu, na níž byla okolo Žatce nakreslená kružnice o poloměru zhruba 150 kilometrů a v ní vyznačených sedm automobilek. Krom českých továren k nim má patřit i závod BMW v Lipsku nebo Volkswagenu ve Cvikově.

O dalších třech až pěti investorech podle informací ČTK kraj jedná; jejich jména ani bližší specifikaci ale zatím nechce zveřejnit.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK