"V tuto chvíli byla všechna správní řízení o zrušení pozastavena, neboť se na všech tratích objevil potenciální zájemce, který by je převzal do vlastní péče, to znamená, že by se stal provozovatelem dráhy, nikoli jen dopravcem," uvedla mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová.
Ministerstvo proto připravuje podrobnou metodiku, podle které se budou tratě prodávat. Řeší se například, zda se stát kolejí zbaví za tržní cenu pozemků, nebo třeba jen za symbolickou korunu, píše E15. "Hlavní cíl není na prodeji vydělat, ale ušetřit za údržbu," doplnil mluvčí SŽDC Pavel Halla.
K nejaktivnějším odpůrcům rušení lokálek patří železniční firma KŽC Doprava. Její jednatel Bohumil Augusta kroky ministerstva vítá, ke správě železnic se ale podle listu staví ostražitě. "Je to pokrok, v otázce rušení tratí si ministerstvo uvědomilo svou celospolečenskou zodpovědnost. Podle mě ale SŽDC zbraně nesložila," řekl deníku Augusta. KŽC má spolu s obcemi zájem třeba o podřipské lokálky nebo trať Bruntál-Malá Morávka.
Stát už v minulosti několik kilometrů tratí prodal, vždy ale na popud konkrétního zájemce. SŽDC zatím vždy tvrdila, že takové kroky jsou právně komplikované. Nyní chce dopředu zjišťovat možnou poptávku po trati ještě předtím, než zahájí její rušení, uzavírá E15.