"Na linkách Pardubice - Jihlava a Rakovník - Chomutov nebyly vlaky natolik vytížené, abychom uvažovali o jejich zachování. Naopak třeba původně ohrožená linka z Ostravy přes Krnov do Jeseníku bude i na základě velkého ohlasu a zájmu cestujících pokračovat," řekl mluvčí MD Martin Novák. Chystaný nový jízdní řád začne platit od poloviny prosince.
MD celkem potřebuje na rychlíky asi 200 milionů korun. Dnes oznámilo, že 150 milionů nakonec najde, zbývající část potom bude odpovídat právě nákladům, které by vytvářely nezrušené rychlíkové linky.
"My samozřejmě budeme hledat úspory tady na MD, zároveň i na svých podřízených složkách, každopádně těch 50 milionů budeme v mínusu. A právě tomu tedy bude rozsah omezení rychlíkové dopravy odpovídat," citovala ČT tiskové oddělení ministerstva.
Dramatická situace nastala před necelými dvěma týdny, kdy ministerstvo dopravy požadovalo od státu na společné financování regionální i dálkové dopravy 800 milionů korun. Když ministr Pavel Dobeš neuspěl, hrozil rušením jak regionálních spojů, tak rychlíků. Teď ale dopravní experti připravili nový návrh - úřad bude podle něj chtít jen 300 milionů, zbytek dá údajně dohromady právě úsporami, uvedla ČT.
"Na regionální dopravu potřebujeme v každém případě 600 milionů korun. Kompromis je ten, že ministerstvo financí najde 300 milionů, my uspoříme těch uvedených 150 milionů a stejnou úsporu očekáváme taky od dopravce," řekl televizi Novák.
Proti tomu ale vystoupily České dráhy. "Pokud jde o úspory, tak náš manévrovací prostor je už teď velmi omezený. Například loni jsme propustili 2000 převážně administrativních pracovníků," upozornil mluvčí ČD Radek Joklík. "Takže i když teď budeme znovu hledat v režijních a administrativních nákladech úspory, tak těch požadovaných 150 milionů korun tam určitě nenajdeme," řekl ČT Joklík.