Aktuálně.cz: EU odmítla proplatit dopravní stavby za 11 mld. Kč.

19.09.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. září (ČTK) - Evropská unie Česku odmítla proplatit dopravní stavby za 11 miliard korun. Způsobily to zejména problémy při zadávacím řízení dálnice D8 přes České středohoří, při stavbě obchvatu Nymburka a u tří vodních staveb, informoval dnes server Aktuálně.cz. Stavby, které EU odmítla zpětně proplatit, budou muset být hrazeny z národních zdrojů. Ministr dopravy Pavel Dobeš nyní připravuje další dopravní stavby, aby nepoužité peníze utratil.

"V tuto chvíli není možné říct, co všechno nám EU neprofinancuje, zejména za vícepráce," řekl ČTK Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Hodnotu těchto víceprací ministerstvo odhadlo na 4,4 miliardy korun.

Odpovědnost za nevyčerpané dotace dává ministr dopravy úředníkům a politikům, kteří o stavbách rozhodovali. Žádat jejich potrestání ale podle Aktuálně.cz nebude.

Největší stavba D8 nemá podle Evropské komise nárok na dotaci, protože ignorovala požadavek, podle kterého se musí u každé stavby dotované z Bruselu projednat rizika pro životní prostředí. Diskuse se prý nevedla ani o možnosti zvolit jinou trasu, která by se mohla vyhnout lokalitám v chráněné krajinné oblasti.

Možnost, že by stavba D8 mohla přijít o financování z evropského Operačního programu doprava, připustilo ministerstvo dopravy v srpnu. Tehdy zároveň začalo uvažovat o přesunutí peněz, původně určených pro D8 na chystanou modernizaci brněnské D1. Podle tiskového oddělení ministerstva dopravy byla hlavním důvodem rezignace na evropské peníze pro D8 neschopnost stavbu dokončit v termínu.

Silniční přeložka kolem Nymburka na dotaci nedosáhne kvůli nejasnostem při zadávání zakázek, uvedlo Aktuálně.cz. Původní vysoutěžená cena 1,032 miliardy se během výstavby zvýšila o 131 milionů korun a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na tyto vícepráce nevypsaly veřejnou soutěž.

Mezi vodními stavbami, které EU odmítla proplatit, figuruje především zvedací most v Kolíně, který už dříve stál místo bývalého ředitele Ředitelství vodních cest (ŘVC) Miroslava Šefaru. Zakázka za více než 1,2 miliardy korun byla podle médií nastavena tak, že o ni mohlo usilovat jen sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.

Splavnění Vltavy na dvou úsecích mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou ztroskotalo podle Aktuálně.cz na jednoduchém předpisu. Projekty byly prosazeny jako takzvaná vodní dopravní cesta, na úzkém horním toku národní řeky se však mohou plavit maximálně výletní parníky. Tím stavba nesplnila na rozdíl třeba od Labe mezi Kolínem a Děčínem evropskou normu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK