České dráhy při koupi využijí opci rakouských drah, které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat. České dráhy nabídku považují za výjimečně výhodnou, a proto na ni nevypsaly standardní výběrové řízení.
Postup drah poté napadl jejich tradiční dodavatel železničních vozidel, strojírenská společnost Škoda Transportation. Ta zpochybnila výhodnost nákupu souprav i argument časové omezenosti nabídky. Škoda požadovala vypsání výběrového řízení. Její námitky však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nevyslyšel a umožnil drahám obchod uskutečnit.
"Jsme stále přesvědčeni, že jsme schopni nabídnout alternativní a levnější variantu k Railjetům, a proto stále považujeme za chybu, že na zakázku v takové hodnotě nebylo vypsáno řádné výběrové řízení," řekla dnes ČTK mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
České dráhy plánují nové vozy nasadit na mezinárodních rychlících směřujících do Rakouska a Německa. Kvůli použití vozů na zahraničních železnicích požadovaly dráhy vozidla schopná jet rychlostí alespoň 230 kilometrů v hodině.