"Pořízení moderních souprav pro vysokou rychlost znamená posílení pozice Českých drah v mezistátní dálkové dopravě ve střední Evropě," uvedl při podpisu smlouvy generální ředitel ČD Petr Žaluda. Náhradu současných mezistátních souprav novými jednotkami zahájí dráhy v průběhu roku 2013. Cestovat s nimi bude i velká část zákazníků ve vnitrostátní přepravě, zejména na trase Brno - Praha - Ústí nad Labem.
Podle Žaludy je podstatná velmi zajímavá cena, která je "řádově v desítkách procent nižší než při nákupu obdobných vysokorychlostních souprav". Proto ČD na zakázku nevypsaly standardní výběrové řízení.
Nabídka koncernu Siemens pro České dráhy vycházela z kontraktu s Rakouskými spolkovými drahami. ÖBB uzavřely se Siemensem v roce 2006 smlouvu na dodání 67 vlakových souprav. Později však ztratily o dodání posledních 16 souprav zájem, a proto je Siemens mohl se souhlasem ÖBB nabídnout za zvýhodněných podmínek Českým drahám.
Postup drah napadl jejich tradiční dodavatel železničních vozidel, strojírenská společnost Škoda Transportation. Ta zpochybnila výhodnost nákupu souprav i argument časové omezenosti nabídky. Škoda požadovala vypsání výběrového řízení. Její námitky však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nevyslyšel a umožnil drahám obchod uskutečnit.
České dráhy tak podle mluvčího razantním způsobem omladí svůj vozidlový park pro dálkové spoje. Společnost má nyní 650 vozů pro mezistátní dopravu, z toho je pouze 56 klasických vozů mladších deseti let, ale 427 vozů je ve věku 21 až 30 let a 158 vozů je dokonce starší více než 30 let.
Soupravy Railjet jsou sedmivozové netrakční jednotky s řídícím vozem. Jejich kapacita je asi 400 míst a jsou určeny pro provoz rychlostí až 230 km/h. Součástí vlaku je moderní restaurační zařízení, výtah pro vozíčkáře, prostor pro rodiny s dětmi včetně malého dětského kina a zvláštní prostor pro dětské kočárky. Toalety jsou přizpůsobeny lidem se sníženou pohyblivostí.