Poptávku po automobilech v Japonsku loni negativně ovlivnil konec vládního programu šrotovného. Letos byl navíc japonský automobilový sektor těžce zasažen březnovým zemětřesením, které mělo negativní dopad na výrobu i poptávku.
Domácí prodej největší japonské automobilky Toyota Motor i jejího konkurenta Honda Motor v září meziročně stoupl o zhruba dvě procenta. Konkurent Nissan Motor však vykázal pokles prodeje o téměř osm procent, napsala agentura Reuters.
Ničivé zemětřesení v březnu poškodilo továrny na výrobu automobilových součástek v severovýchodní části Japonska. Nedostatek součástek pak spolu s výpadky elektřiny přiměl všechny japonské automobilky k přerušení či omezení produkce v domácích montážních továrnách.
Japonská asociace výrobců automobilů (JAMA) minulý týden předpověděla, že prodej automobilů v Japonsku se v letošním roce propadne o 14 procent na 4,25 milionu vozů. Zhoršila tak svou předchozí prognózu, která počítala s mírnějším poklesem na 4,47 milionu vozů.
"Je to zhruba úroveň z období před 35 lety," uvedl k nové prognóze předseda JAMA a provozní ředitel automobilky Nissan Tošijuki Šiga. Asociace znovu vyzvala vládu k opatřením na podporu automobilového průmyslu, například k oslabení kurzu domácí měny a snížení automobilových daní.
Japonský trh s automobily se od svého vrcholu v 90. letech minulého století postupně zmenšuje. V roce 1990 se prodej vyšplhal až na 7,78 milionu vozů. Za jeho dlouhodobým poklesem stojí například menší zájem mladých lidí o vlastní vůz či konkurence ze strany efektivní hromadné dopravy v zemi.