Podle Ramsauera je část německých dálnic v katastrofálním stavu. "Východiskem je mýto pro osobní auta," prohlásil ministr, podle něhož by výhodou poplatků bylo rovněž, "že by se zahraniční motoristé podíleli na financování nákladů na udržování našich silnic".
Ramsauer ve vládě zastupuje bavorskou Křesťanskosociální unii (CSU), která se chystá na svém nadcházejícím stranickém sjezdu schválit požadavek na zpoplatnění dálnic. Ten pak chtějí zástupci CSU předložit kabinetu. Ramsauer nevyloučil, že rozhodnutí by mohlo padnout do roku 2013.
"Nejprve se musíme dohodnout v koalici, a pak představit různé modely, které mám v šuplíku," vysvětlil Ramsauer, který zpoplatnění dálniční sítě v Německu prosazuje už delší dobu. Kancléřka Merkelová ho však pokaždé odmítla s tím, že v tomto volebním období s ním nepočítá.
Podle informací, které na jaře pronikly do německých médií, má berlínské ministerstvo dopravy přichystány čtyři varianty zpoplatnění dálnic pro osobní auta a nákladní vozy do 12 tun a motocykly. Chce přitom používat elektronické viněty, jejichž cena by se pohybovala od 80 do 365 eur (2000 až 9000 Kč) za rok. V plánu má i krátkodobější viněty, motocyklisté by za rok platili 30 eur (zhruba 750 Kč). Přínos zpoplatnění dálnic ale zpochybňuje například respektovaný německý autoklub ADAC.
V současnosti za používání německých dálnic platí elektronické mýtné jen kamiony nad 12 tun. V Česku se tato povinnost vztahuje i na osobní auta do 3,5 tuny. Roční dálniční kupon pro ně zatím vyjde na 1200 Kč, od příštího roku to má být 1500 Kč. Řidiči si mohou koupit také měsíční a desetidenní známku v hodnotě 350, respektive 250 Kč. Vozidla nad 3,5 tuny platí v ČR mýtné.