Podle představy odborářů by konkrétní profese, které mají odcházet dříve do důchodu, určovala kolektivní smlouva. Stejným způsobem by se měla určovat i výše příspěvků, které zaměstnavatel bude těmto lidem poskytovat. Zákon by poté jen určoval podmínky, jakým způsobem bude zaměstnanec čerpat prostředky z tohoto penzijního připojištění. Tyto peníze by pracovníci v železničním provozu mohli čerpat v období jednoho až pěti let před vznikem nároku na důchod. Týkalo by se to například strojvedoucích, výpravčích, signalistů a průvodčích.
Svůj návrh odboráři sociálním partnerům představí 13. října na zasedání tripartity. "Ústředí jasně rozhodlo, abychom nekompromisně hájili naše stanovisko, které je zároveň stanoviskem Asociace samostatných odborů," řekl Pejša.
Druhým bodem, který budou odboráři na tripartitě prosazovat, je udržení stávající výše financování osobní železniční dopravy, na základě memoranda o regionální železniční dopravě, které má krajům ročně zaručovat 2,6 miliardy korun.
Situací v regionální železniční dopravě se bude zabývat i expertní komise, kterou ministerstvu dopravy nařídil sestavit předseda vlády Petr Nečas. V rámci této skupiny mají společně zasednout zástupci ministerstva, krajů, Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a společně připraví dlouhodobou koncepci regionální osobní železniční dopravy.
Do doby, než komise dospěje k jednomyslnému závěru, by měl stát platit dopravu ve stejné výši, jako platí dosud, uvedl Pejša. V sázce jsou totiž objednaná vozidla ČD z peněz Regionálních operačních programů. Česko by se kvůli úspoře 450 milionů mohlo dostat do situace, kdy by nesplnilo podmínky monitorovací zprávy EU za rok 2012 a mohlo by několik miliard z evropských programů vracet, obává se Pejša.
Ministerstvo financí původně chtělo snížit krajům příspěvek na regionální dopravu o 600 milionů korun, později se však ministři dopravy Pavel Dobeš a financí Miroslav Kalousek dohodli na kompromisním návrhu. Ten spočívá v přidělení 300 milionů Kč do rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy, které ministerstvo rovným dílem rozdělí na dálkovou a regionální dopravu. Zbylých 450 milionů Kč by do regionální železniční dopravy měly shodně doplatit kraje, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Tento návrh ale odmítají kraje, které údajně potřebnou částku v rozpočtech nemají.