Ministerstvo dopravy plánuje zahájit automatické vážení kamionů

06.10.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. října (ČTK) - Ministerstvo dopravy chce zavést pravidelné vážení kamionů na předem vytypovaných místech tuzemských dálnic a rychlostních silnic. K takzvanému vysokorychlostnímu vážení by mělo sloužit speciální zařízení, trvale umístěné pod povrchem silnice. Tuzemští dopravci se ale obávají, že je iniciativa ministerstva poškodí vůči zahraniční konkurenci, protože stát není při vymáhání pokut od cizích dopravců efektivní, a navíc nepoctiví podnikatelé prý budou tyto úseky objíždět. Návrh změny vyhlášky ministerstva dopravy prošel připomínkovým řízením a úřad jej předloží ke schválení vládě.

"Zhruba 30 procent kamionů jezdí po tuzemských silnicích značně přetížených," uvedlo v důvodové zprávě ministerstvo dopravy. Od zavedení vysokorychlostního vážení si úřad slibuje úspory na opravách poškozených silnic, které přetížené kamiony ničí. Přetěžování vozidel o deset procent snižuje životnost komunikace téměř o třetinu, argumentuje ministerstvo.

"Tuzemští dopravci pochopitelně vítají nástroje, které by dokázaly postihnout nepoctivé firmy, které kamiony přetěžují," uvedl mluvčí sdružení kamionových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Tímto způsobem ale dojde jen k vyšší administrativní zátěži a nepoctivců na tuzemských silnicích stejně neubude. Problém podle Česmadu spočívá v tom, že přetížené kamiony se budou místům se stacionárními vahami vyhýbat, a pokud systém nějakého viníka odhalí, bude velmi obtížné z něj pokutu vymoci.

Stát totiž podle Felixe není při vymáhání pokut od zahraničních dopravců příliš efektivní. Vymáhaní částek do dvou tisíc korun prý úřady u cizinců rovnou vzdávají, protože se to údajně nevyplatí. Tuzemští dopravci se proto obávají, že zavedení vysokorychlostního vážení je dále poškodí vůči zahraniční konkurenci a bude se opakovat situace, kdy stát u zahraničních společností nedokáže vymoci nedoplatky elektronického mýtného.

"Zkušební provoz těchto zařízení běží už v současnosti," řekla ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Řádově jde o jednotky vah, jedna z nich je například umístěná na novém úseku pražského okruhu. Po přijetí vyhlášky bude systém rozšířen a policie bude moci provozovatele přetížených kamionů postihovat. Náklady na projekt odhaduje ministerstvo dopravy na 3,7 až 7 milionů korun v závislosti na technickém provedení těchto zařízení.

Podle Felixe je tento způsob měření vhodný v kombinaci se stávajícím systémem vážení pomocí mobilních vah. Ty jsou totiž podstatně přesnější a umožňují provinilce rovnou pokutovat. Vysokorychlostního vážení, které funguje automaticky a je nepřesné, podvede k velkému množství sporů a administrativních komplikací, soudí Felix.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK