Billboardy představují riziko pro řidiče zejména tím, že upoutávají jejich pozornost. Nevhodně umístěné konstrukce reklamních ploch rovněž mohou výrazně zhoršit dopady silničních nehod, protože představují pevnou překážku, uvedlo v důvodové zprávě ministerstvo dopravy.
Podle návrhu by do budoucna mohli povolení na výstavbu reklamních zařízení získat jen provozovatelé restaurací, benzinových čerpacích stanic, motelů a dalších zařízení, která bezprostředně souvisí se silničním provozem. Jejich poutače by ale musely být umístěny maximálně do vzdálenosti 200 metrů od provozovny, v městské zástavbě do 50 metrů. Povolení na reklamní zařízení by mohli získat jen na pět let. Návrh je součástí změny zákona o pozemních komunikacích. Schválit jej musí ještě vláda a parlament.
Zákazem umísťování reklamních poutačů v okolí silnic se stát připraví o zisky z pronájmu pozemků pod billboardy. Podle ministerstva dopravy je to ročně zhruba 30 milionů korun, z toho 11 milionů tvoří pronájmy pozemků v okolí dálnic.
Na nebezpečně umístěné reklamní poutače dlouhodobě upozorňuje zejména občanské sdružení Acta non verba, které se snaží o odstranění reklamních ploch z okolí tuzemských komunikací. Likvidaci nynějších billboardů podle ministerstva brání dlouhodobé smlouvy s jejich provozovateli, které byly v 90. letech uzavřeny nevýhodně pro stát. Podle sdružení Acta non verba ale stát postupuje liknavě i v případě billboardů umístěných nelegálně a příliš blízko svodidel nebo u poutačů, které nejsou správně zabezpečeny.
Většina těchto smluv vyprší zhruba do deseti let, uvedlo ministerstvo dopravy. Policie a ministerstvo vnitra, jejichž souhlas je podle současné právní úpravy ke stavbě billboardů nezbytný, nyní nové reklamní poutače na pozemcích kolem silnic zpravidla nepovolují.
Úplný zákaz reklamních poutačů v okolí rychlostních komunikací platí například v Německu, Rakousku a rovněž na sousedním Slovensku.