Příspěvek státu krajům na regionální dopravu zůstane 2,6 mld. Kč

11.10.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. října (ČTK) - Asociace krajů a ministerstvo dopravy se dohodly na financování regionálních železnic pro rok 2012. Příspěvek krajům pro dotování prokazatelné ztráty zůstane 2,6 miliardy korun, které krajům zaručilo memorandum podepsané předchozí vládou Jana Fischera. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Podle předsedy Asociace krajů Michala Haška kraje trvají na státních dotacích v plné výši i v následujících letech. Právní závaznost memoranda zpochybňují ministr financí Miroslav Kalousek i premiér Petr Nečas. Kalousek pro příští rok navrhoval prostředky krajům snížit o 300 milionů korun.

Dobeš upozornil na to, že grafikony pro jízdní řády na jednotlivých tratích pro příští rok jsou již odevzdané, a není tedy prostor pro jakékoliv snižování objemů přepravy. V roce 2012 tak zůstane objem regionální přepravy na současné úrovni a otázka platnosti memoranda se podle něj bude vztahovat na následující roky.

Výpadek ve financování navrhuje Asociace krajů pokrýt snížením spotřební daně z paliv a maziv o 2,5 procenta, čímž by se podle hejtmana a stínového ministra dopravy za ČSSD Milana Chovance dostatečně zvýšil objem vybraných peněz z této daně. Svůj návrh na pokrytí 300milionového výpadku financování má i ministerstvo dopravy. Konkrétní řešení ale Dobeš odmítl upřesnit s tím, že je nejdříve musí projednat s Asociací krajů.

Vedle financování železnic probírali hejtmani s ministrem také páteční odvolání svého zástupce Jaroslava Palase z dozorčí rady Českých drah. Podle Haška se s tímto krokem kraje nesmíří a budou požadovat, aby byly v radě ČD zastoupeny, protože se významně podílejí na objednávce dopravy u Českých drah. Hašek nevyloučil ani možnost, že by hejtmani mohli požadovat návrat odvolaného Palase. Ministerstvo dopravy v minulém týdnu prosadilo odvolání Palase, neboť se domnívalo, že by se hejtman mohl dostat do střetu zájmů, pokud by ve funkci setrval a hájil zároveň kraje i České dráhy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK