Hodnota deseti nejcennějších evropských značek se proti loňsku zvýšila o 11,6 procenta na více než 232 miliard eur. Nejvýrazněji stoupla švýcarskému potravinářskému a nápojovému gigantu Nestlé o 29,9 procenta na 25,4 miliardy eur. Následuje německá chemická společnost BASF s růstem hodnoty značky o 17,6 procenta a německá automobilka Daimler, jejíž značka si proti loňsku polepšila si o 15,4 procenta.
Nejvýrazněji podle letošní studie v Evropě stoupla hodnota značek průmyslu luxusního zboží, její zvýšení o 17,6 procenta bylo skoro dvojnásobné proti průměrnému růstu 8,9 procenta. Nadprůměrně, o 14,6 procenta, vzrostla hodnota značek finančních služeb, u spotřebního zboží stoupla o 10,2 procenta. Maloobchod podle studie vykázal růst hodnoty značek o 6,4 procenta a telekomunikace o 5,4 procenta.
"Evropa je ´kontinentem spotřebního zboží´, Severní Amerika je silná v IT a technologiích a Apple je s hodnotou 69,7 miliardy eur nejcennější značkou světa. Asie je silná ve finančních službách," uvedl ředitel vídeňského institutu Gerhard Hrebicek. Evropa má podle něj dvakrát tolik značek co Severní Amerika, ale americké značky mají zase dvakrát větší hodnotu než ty evropské
Značkové firmy ve Finsku, Švýcarsku, Lucembursku, Švédsku, Dánsku a Rakousku mají největší vliv na místní ekonomiky z hlediska poměru hodnoty značky k hrubému domácímu produktu, ukázala také studie.
Institut zkoumal více než 3000 značkových firem ve 24 zemích a 16 průmyslových odvětvích a jejich hodnota byla porovnána se značkami v Americe a Asii.
Nejcennější značky v Evropě (v miliardách eur) Pořadí Firma Hodnota značky 1. LVHM 31,699 2. Vodafone 28,505 3. InBev 25,481 4. Nestlé 25,418 5. Unilever 24,344 6. Telefónica 23,384 7. Daimler 19,552 8. Deutsche Telekom 18,102 9. BASF 17,884 10. SAB Miller 17,764
Zdroj: Evropský institut pro výzkum značek, studie eurobrand2011