Podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy jde stále jen o ojedinělá selhání. "Zákon o pozemních komunikacích, který pohyb nadměrných nákladů na silnicích upravuje, je postavený dobře," uvedl Novák. Pokud dopravce zásadním způsobem poruší podmínky převozu například tím, že sjede z předem dohodnuté trasy, hrozí mu sankce až půl milionu korun. Takováto pokuta je podle ministerstva dostačující i pro velké dopravce. V případě, že svým jednáním dopravce poškodí například most, může být obviněn i z trestného činu obecného ohrožení, dodal Novák.
Přepravu nadměrných nákladů povoluje primárně ministerstvo dopravy. Pokud při převozu nákladu může dojít k ohrožení bezpečnosti silničního provozu, je potřeba i svolení ministerstva vnitra. Vloni ministerstvo dopravy schválilo 16.628 přeprav nadměrných nákladů, za letošní rok se na tuzemských komunikacích uskutečnilo už 15.131 průjezdů kamionů s nadměrným nákladem, uvedl Novák s tím, že komplikace podobné těm z poslední doby se vyskytují jen výjimečně.
V rámci žádosti musí dopravce oznámit odkud a kam nadměrný náklad poveze, uvést počet náprav tahače, celkové rozměry soupravy a navrhnout nejvhodnější trasu pro přepravu. Tu poté ministerstvo dopravy konzultuje s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a dotčenými obcemi a zjišťuje, jestli je navržená trasa pro přepravu průjezdná. Dopravce by měl dopředu vědět, že se soupravou bude po navržené trase schopen projet, uvedl Novák.
Porušení podmínek, jako je například odbočení z trasy, se podle ministerstva řeší jako přestupek prostřednictvím správního řízení. Zpřísnění sankcí podle Nováka ministerstvo neplánuje. Neuvažuje ani o sankcionování řidičů kamionů, protože ti zpravidla za pochybení zodpovědní nejsou. Samotní řidiči jsou podle něj zpravidla tlačeni dopravními firmami, aby například naložili rozměrnější náklad a raději jsou ochotni riskovat, než by přišli o zaměstnání.