"Jestli se tyto informace potvrdí, tak si nedovedu představit, že by byl i nadále v roli předsedy dozorčí rady. Spojení mezi energetickým koncernem a společností, která od tohoto koncernu následně dostává zakázky, to si opravdu představit nedovedu," řekl serveru iHNed.cz ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
Že by Roman neměl zůstat v dozorčí radě si myslí také předseda rozpočtového výboru sněmovny Pavel Suchánek (ODS) nebo šéf poslaneckého klubu TOP 09 Petr Gazdík.
"Pokud se potvrdí podezření na jakoukoli provázanost nebo dokonce trestný čin, myslím, že by ministerstvo financí mělo zvážit, zda může být Martin Roman členem dozorčí rady. V dozorčích radách by měly sedět jen morálně bezúhonné osoby," uvedl Gazdík.
Ministr financí Miroslav Kalousek se podle svého mluvčího Ondřeje Jakoba obrátí na předsedu představenstva a generálního ředitele ČEZ Daniela Beneše s žádostí, aby prošetřil, zda mohlo dojít ke konfliktu zájmů bývalého předsedy představenstva Martina Romana při zadávání zakázek společnosti ČEZ, píše server.
Deník MfD dnes zveřejnil dokumenty, které naznačují, že se Roman ve Škodovce spolu s dalšími třemi nejvyššími manažery choval jako majitel. Těsně před odchodem ze Škody Holding do ČEZ totiž Roman uzavřel s Tomášem Krskem, Jiřím Zapletalem a Michalem Koreckým dohodu, že se může do čela představenstva a na post generálního ředitele Škody kdykoli vrátit. "Takovou dohodu může uzavřít a splnit snad jen majitel společnosti," poznamenává list.
Martin Roman existenci zmíněné dohody nepopírá, tvrdí však, že šlo o krátkodobý dokument pro případ, že by post v ČEZ nezískal. Jeho platnost prý byla následně ukončena. Zároveň zopakoval, že nikdy nebyl vlastníkem Škody. Pokud by tomu tak bylo, šlo by pravděpodobně o střet zájmů, neboť firmy ze skupiny Škoda získávaly od ČEZ, v jehož čele Roman následně stanul, miliardové zakázky.
Materiály, z nichž deník čerpá, pocházejí z obchodních rejstříků několika zemí, bankovních záznamů a analýz švýcarských prokurátorů, kteří prošetřovali podezření z trestných činů okolo firmy Appian při privatizaci Mostecké uhelné společnosti. Právě společnost Appian Machinery (Netherlands) B.V. byla v roce 2006 zapsána do rejstříku jako oficiální majitel plzeňské Škody. Společnost však získaly firmy ze struktury Appianu od státu a jejích věřitelů už v letech 2002 až 2003.
Podle jednoho ze zveřejněných dokumentů byl benefičním vlastníkem Appianu, tedy tím, v jehož prospěch jdou výnosy, Artwick Investment Limited z Britských Panenských ostrovů. Tuto firmu vlastnila společnost The California Trust z Kajmanských ostrovů. A jejími beneficienty jsou již zmiňovaní Roman, Krsek, Zapletal a Korecký, tedy šéf ČEZ a tři tehdejší manažeři Škody.