Novela zákona, která omezuje reklamní vysílání ČT, podle serveru totiž již vstoupila v platnost. "Účinnost zákona nastala 14. října tím, že vyšla ve Sbírce listin. ČT jsme proto upozornili na to, že zákon porušuje," řekla serveru Kalistová. Pokud ČT nebude na upozornění reagovat, může rada s veřejnoprávní ČT zahájit správní řízení, uvedl MediaGuru.cz.
Novela zákona o ČT a dalších mediálních zákonech omezuje reklamní vysílání a teleshopping na ČT pouze na kanály ČT2 a ČT4, a to v rozsahu 0,5 procenta denního vysílacího času. Na ostatních kanálech je povolen jen sponzoring a product placement.
Prezident Václav Klaus podepsal novelu zákona 27.září. Veřejnoprávní televize bude za peníze z reklamy na kanále ČT2 nově financovat Státní fond kultury a z reklamy na ČT4 výrobu sportovních pořadů. Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie pak budou místo ČT financovat televize Nova, Prima s TV Barrandov, podle novely do něj budou posílat dvě procenta ročních čistých výnosů z reklamy.
Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle které původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání.
Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat obchodní sdělení.
Skutečnost, že ČT měla ukončit reklamní vysílání 14. října, může být velkým problémem pro zadavatele reklamy. Mediální zastupitelství ČT Media Master totiž předpokládalo, že své závazky vůči klientům bude ČT schopna splnit minimálně po celý říjen a i v měsíci listopadu, napsal dnes server MediaGuru.cz.
Proti omezení reklamy v ČT se stavěli zadavatelé reklamy. Podle nich by Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by jim diktovat své podmínky včetně cenových. Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor. Omezení reklamy v ČT podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce bude znamenat snížení celkových výdajů na inzerci až o desítky milionů korun. Proti schváleným změnám se již dříve ohradila i TV Barrandov, která uvedla, že odvod do fondu kinematografie je pro ni diskriminační.