Dělníci automobilky protestují zejména proti plánům vedení ukončit výrobu autobusů značky Irisbus, což by znamenalo zrušení 700 pracovních míst. Tím by Fiat přestal být vázán podepsanou kolektivní smlouvou se zaměstnanci této společnosti. Irisbus vznikl v roce 1999 jako spolupráce Fiatu a Renaultu, vlastní také bývalou továrnu Karosa ve Vysokém Mýtě, největšího výrobce autobusů v Česku.
Koncern Fiat zasadil svým vystoupením ze Svazu průmyslníků velký úder centralizovanému vyjednáváni kolektivních smluv v Itálii. Šéf Fiatu Sergio Marchionne to odůvodňuje tím, že sociální partneři nehledě na ekonomickou krizi neprojevili dosud žádnou ochotu přesunout vyjednávání kolektivních smluv na úroveň jednotlivých závodů. Podnikatelé se obávají, že v rámci úsporných balíčků projednávaná novela zákona podpoří spíše nároky na centrální vyjednávání.
Decentralizaci vyjednávání o kolektivních smlouvách a zmírnění ochrany zaměstnanců proti propouštění podpořili v dopise italskému premiéru Silviu Berlusconimu i šéf Evropské centrální banky Jean-Claude Trichet a jeho designovaný nástupce Mario Draghi.
Podobný vývoj však italské odbory odmítají. "Stojíme před pokusem demontovat systém kolektivních smluv v Itálii. Fiat se snaží prosadit v zemi systém, který v USA selhal," varují odbory Fiom.