EU v březnu rozhodla, že všechny letecké společnosti světa, které létají na území členských zemí, budou od ledna příštího roku zahrnuty do obchodování s emisními povolenkami. Nemají přitom platit povolenky jen za emise oxidu uhličitého v době letů nad EU, ale za celou trasu letu, což výrazně poškozuje provozovatele dálkových letů.
Návrh zákona, který sněmovna schválila bez větších diskusí, nyní půjde do Senátu a má podporu obou stran Kongresu. Zákon pověřuje ministerstvo dopravy, aby zakázalo účast amerických aerolinií na jednostranně zavedených programech nákupů emisních povolenek. Příslušným federálním úřadů pak nařizuje, aby zajistily, že američtí dopravci nebudou takovými programy poškozováni.
Krok sněmovny je pro EU důrazným signálem, zejména poté, co ostré námitky proti zahrnutí mimoevropských aerolinií do programu vyjádřilo ministerstvo zahraničí USA. "Dali jsme jasně najevo, že Spojené státy za tou věcí půjdou," řekl novinářům po hlasování šéf sněmovního výboru pro dopravu John Mica.
Mica o problému minulý týden jednal s činiteli EU v Montrealu na zasedání Organizace pro mezinárodní civilní dopravu (ICAO) a označil evropský plán za "zdaňovací systém", porušení mezinárodního práva a obchodních dohod. Řekl také, že příští měsíc členské země ICAO schválí valnou většinou rezoluci proti jednostrannému kroku EU. Proti němu už vystoupilo více než 20 zemí včetně Číny, Indie, Brazílie, Ruska a Japonska.
Letecké společnosti létající v EU mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat 15 procent. Podle EU bude dopad tohoto opatření na cenu letenek minimální. Americké aerolinky však své náklady tohoto opatření do roku 2020 odhadly na více než tři miliardy dolarů (54 miliard Kč).