"Nemáme zakázky. Už teď je jasné, že v lednu budeme mít dva týdny odstávku, během ní si můžeme vybrat dovolenou nebo podepíšeme dohodu o kontu pracovní doby," řekl LN zdroj z firmy, který si nepřál být jmenovaný. Jeho slova potvrdili nezávisle na sobě i další dva zaměstnanci obeznámení s chodem společnosti. Podle nich není pravděpodobné, že se společnosti podaří během podzimu získat další zakázky na výrobu autobusů na začátku příštího roku. Zatímco dříve byla výroba plánovaná na půl roku dopředu, nyní se podle nich neví, co se bude dít v prvním čtvrtletí.
Během následujících týdnů se má sejít vedení podniku se zaměstnanci a odbory a prodiskutovat další možnosti. "Veškeré varianty pracovních rozvrhů, které nám dává zákoník práce a kolektivní smlouva, budou určeny plně ve vazbě na harmonogram výroby a budou jako obvykle projednány s odbory," řekla listu Alena Kozáková, personální ředitelka Iveco Czech Republic. Podle ní je nižší výroba v prvním čtvrtletí každoroční záležitostí.
Podle zdrojů ve firmě se připravuje i propouštění. "Počet kmenových i agenturních zaměstnanců vždy kopíruje plán výroby a nejinak tomu bude i v roce 2012," uvedla Kozáková. Podle LN má propouštění zasáhnout nejdříve agenturní zaměstnance. Ve společnosti jich pracuje 800. Vedle toho má Iveco údajně podporovat předčasné odchody do důchodů. Pokud tato opatření nebudou stačit, dojde i na propouštění kmenových zaměstnanců.
Autobusy z Vysokého Mýta se v posledních letech nejvíce vyvážely do Francie. Loni tam Iveco prodalo 1031 vozů, o téměř čtyři stovky méně než o rok dříve. Podle informací z firmy ubývají zakázky z Francie nadále. Tamní klienti šetří kvůli dluhové krizi v eurozóně. Markantní je také propad v Česku, kde se letos od ledna do září prodalo jen 75 autobusů značky Irisbus. Přitom loni za stejné období to bylo 150. Největší místní konkurent Iveca, SOR Libchavy, letos do září zvládl v Česku prodat 261 autobusů. V posledních několika letech navíc Iveco nevyhrává důležité tendry.
"SOR nabízí více typů autobusů než Iveco a je ochotnější více reflektovat požadavky dopravců," tvrdí Dagmar Braunová, šéfredaktorka BUSportálu zabývajícího se problematikou autobusů. SOR uspěl například tím, že dokázal na zakázku vyrobit 8,5 metru dlouhý autobus. Konkurence Iveca je podle odborníků ale hlavně schopná nabídnout nižší ceny.
V roce 2007 je porazil Mercedes Benz, když vyhrál zakázku v hodnotě 3,5 miliardy korun na autobusy pro společnost Icom. V roce 2010 zase Iveco neuspělo v soutěži v Bratislavě za 839,7 milionu korun. Vyhrál ji SOR, jehož prodeje v Česku také zvýšila zakázka pro pražský dopravní podnik.
Pokles nových zakázek Ivecu částečně kompenzuje prodej náhradních dílů pro staré Karosy.