Za výstavbu a údržbu vozovky zaplatí stát konsorciu Granvia Construction v průběhu 30 let asi čtyři miliardy eur (99,3 miliardy korun). Nová silnice od Nitry po Tekovské Nemce odlehčí přetíženým úsekům, kde často docházelo k tragickým dopravním nehodám. Ačkoliv stavbaři dokončili práce už dříve, oficiální otevření se kvůli chybějícím dokumentům o několik týdnů opozdilo.
Výstavba zabrala zhruba dva roky, vedle samotného stavitele se do financování zapojilo 14 bank včetně Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Projekt zahrnuje také budování obchvatu Banské Bystrice, který má konsorcium pod vedením francouzské společnosti Vinci dokončit v polovině příštího roku.
Za přejezd po "soukromé" silnici se zvláštní poplatky vybírat nebudou; řidičům osobních aut tak postačí dálniční známka, autobusy a kamiony budou platit mýto stejně jako na jiných zpoplatněných úsecích silnic.
Projekty PPP rozběhla minulá vláda, která touto formou chtěla zrychlit výstavbu silnic. Čelila ale kritice opozice i ekonomů, kterým se nelíbily vysoké náklady pro stát. Vedle stavby úseků v okolí Nitry se počítalo se zapojením soukromého kapitálu do budování chybějících náročných úseků dálnice D1 od severoslovenské Žiliny do Košic na východě země. Stavební firmy po propuknutí světové hospodářské krize ale nedokázaly na tyto stavby zajistit financování, současný kabinet proto od projektu ustoupil. Ministerstvo dopravy následně zahájilo na chybějící úseky tradiční výběrová řízení, v nichž vítězné firmy nabídly výrazně nižší ceny za výstavbu, než se předpokládalo při PPP projektech.
Minulá vláda se při rozhodování o formě výstavby silnic opírala o analýzu, podle které jsou PPP projekty prý jen o málo nevýhodnější než běžný způsob výstavby. Ministr vnitra Daniel Lipčic dnes ale oznámil, že analýza byla zfalšována v prospěch PPP projektů a že policie v případu obvinila někdejšího vysokého úředníka ministerstva dopravy.