Kraje za zajištění regionální železniční dopravy ročně utratí zhruba osm miliard korun, řekl ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Tyto prostředky jdou jednak z rozpočtů jednotlivých krajů, část peněz je ze státního rozpočtu, z takzvaného dofinancování regionální dopravy. Dofinancování v roční výši 2,6 miliardy korun s kraji dohodla vláda premiéra Jana Fischera. Právní závaznost této dohody ovšem zpochybňují ministr financí Miroslav Kalousek i premiér Petr Nečas. Kalousek pro příští rok navrhoval prostředky krajům snížit o 300 milionů korun.
Dobeš nyní navrhuje, aby se na doplacení chybějící částky podílelo ministerstvo, České dráhy, SŽDC a prostřednictvím zrušené slevy také kraje. Ministerstvo by poskytlo na financování ztráty z dopravy 70 milionů korun, 80 milionů uberou z tržeb České dráhy a 200 milionů korun dodá SŽDC, v jejímž rozpočtu ale bude navíc 100 milionů korun ze zrušené slevy pro kraje.
Současná situace, kdy jsou kraje jako objednavatelé železniční dopravy proti ostatním zvýhodněny, je pro ostatní objednatele diskriminační, uvedl Dobeš. Od 1. července by už nemělo záležet na tom, kdo dopravu na železnici objednává, ale pouze na druhu objednané tratě. Nyní SŽDC krajům ročně poskytuje slevu kolem 200 milionů korun, zrušení slev od července tak pro SŽDC bude znamenat nárůst tržeb ve výši 100 milionů korun, dodal.
Změny v tarifech za použití železnice jsou v kompetenci SŽDC a ministerstva dopravy, uvedl Dobeš. Úpravu ale konzultoval s představiteli Asociace krajů ČR, kteří se k ní v nejbližší době mají vyjádřit.
Kromě zrušení slev pro kraje v regionální osobní dopravě navrhuje ministerstvo dopravy sjednotit slevy za použití železnice pro nákladní dopravu. U jednotlivých vozových zásilek by se od 1. července měla sleva zvýšit ze současných 15 procent na 35 procent, u kombinované dopravy by naopak na 35 procent o pět procentních bodů klesla. Celkový poplatek by zároveň měl podle návrhu vzrůst o inflaci ve výši 2,3 procenta.
Úřad navrhl dále zdražení pro dopravce používající dieselové lokomotivy na elektrifikovaných tratích. Zvýšit by se tak měl koeficient, který toto zohledňuje, ze současných 1,075 na 1,25. Současná míra zvýšení poplatku za používání dieselových lokomotiv dopravce nemotivuje k využívání investic státu do elektrifikace tratí, zdůvodnil zvýšení koeficientu Dobeš. Dodal, že ministerstvo tímto krokem chce podpořit používání ekologicky šetrnějších lokomotiv.