Systém automatického vážení navrhlo ministerstvo dopravy. Spočívá v umístění stacionárních vah pod povrchem vozovky. Ty poté automaticky kontrolují, zda nejsou přetížená nákladní auta, která úsekem projíždějí. Váhy, umístěné zejména na hraničních přechodech, by prý dokázaly zabránit vjezdu přetížených kamionů do Česka.
Podle Feixe je dnes běžné, že někteří zahraniční dopravci na hranicích přeloží náklad z několika kamionů do jednoho, čímž ušetří poplatky za elektronické mýtné. Umožňuje jim to zejména benevolentní systém postihů a nízká úroveň kontroly. Průjezd přetížených kamionů poté zkracuje životnost komunikací o roky, dodal.
Podle Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia je ale tento návrh neefektivní a ke snížení počtu přetížených kamionů nepovede. Přetížené kamiony se budou místům se stacionárními vahami vyhýbat, a pokud systém nějakého viníka odhalí, bude velmi obtížné z něj pokutu vymoci.
Kromě toho ministerstvo dopravy a společnost Kapsch problém přetěžování kamionů zveličují, uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix. Na českých silnicích údajně nejezdí až 30 procent přetížených kamionů, jak uvedlo ministerstvo dopravy, ale zhruba čtyři procenta. Odvolal se přitom na studii policejního týmu "Kamion", který kontroloval dopravce na Vysočině.
Problémy s přetěžováním kamionů ze strany tuzemských dopravců se nevyskytují plošně, ale v různých lokalitách, vysvětlil Feix. To je spojené zejména s druhem přepravovaného zboří, protože nejčastěji kamiony přetěžují společnosti převážející stavební materiály jako dřevo a písek.
Společnost Kapsch v Česku spravuje elektronický mýtný systém od roku 2007. V současnosti se mýtné platí na více než 1300 kilometrech komunikací. Vloni stát jeho prostřednictvím vybral přes 6,5 miliardy korun, letos společnost Kapsch odhadla výši vybraného mýtného na 8,2 miliardy. Zhruba dvě miliardy z této sumy obdrží Kapsch a jeho subdodavatelé za provozování systému a splátky za výstavbu mýtných bran.