Garážová vrata (1. díl)

10.10.2003 | , Dům a zahrada
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Kdo se rozhodne pro stavbu rodinného domu s napjatým rozpočtem, většinou dá přednost před garáži jen přístřešku pro auto, případně garáž zahrne do půdorysu domu. V prvním případě se bez komodity, již nyní v našem fiktivním obchodě nakupujeme, docela dobře obejde, v případě druhém však bude nezbytností. Řeč je o uzavření obýváku pro auto - garážových vratech.

Jen letmý pohled do historie odhalí, že ještě před několika lety byla doslova vrcholem komfortu plechová kyvná vyklápěcí vrata vyráběná jak jinak než sériově, tedy v jednotných rozměrech a samozřejmě také neměnném designu. Stačí se rozhlédnout po sídlištních garážích. Kdo chtěl něco osobitějšího, případně měl potřebu specifických rozměrů, musel zvolit individuální výrobu, nejčastěji opět z plechu nebo častěji ze dřeva. Všechna čest těmto garážovým vratům, ve své době byly skutečnou ozdobou rodinného domu, ovšem druhý pohled už odhalil většinou nesnadnou obsluhu, potřebu časté údržby nátěry a také pochybné zabezpečení.

Současní výrobci garážových vrat jsou schopni nabídnout výrobky z mnoha materiálů. Vítězí jednoznačně plast, problém však nepředstavuje ani dřevo či kov. Komu by se mohl zdát plast velmi jednoduchou překážkou v cestě za nechtěným odjezdem z garáže, svůj názor změní, jakmile se seznámí s mnoha druhy výztuží, které plastové lamely zpevňují.

Z konstrukčního hlediska zase vítězí před vyklápěcími a dvojkřídlými vraty vrata lamelová či sekcionální. Plocha vrat je tvořena jednotlivými lamelami, které se při otevírání (vysouvání) skládají do role nad vraty. Jde vlastně o tentýž princip, jaký známe u předokenních žaluzií. V tomto případě jsou jednotlivé lamely jen několik centimetrů široké. Vrata sekcionální jsou rozdělena jen na několik částí (sekcí), které neumožňují stáčení, proto se ve vodicích drážkách zasouvají pod strop garáže. Lamely jsou většinou ocelové, kryté plastovým obalem a podle požadavku vyplněné polyuretanovou pěnou či jinou izolací. Taková vrata pak splňují i náročnější tepelně izolační potřeby a jsou tedy vhodná především do vytápěných garáží sloužících třeba jako domácí dílna.

Všechny typy v současnosti vyráběných garážových vrat lze vybavit mechanikou pro ovládání, pokud se nechceme či nemůžeme smířit s tím, že s každým použitím našeho plechového miláčka budeme muset vrata ručně otevřít a zavřít (u plastových vrat to není nijak obtížné, většinou jsou dobře vyvážena a vybavena závažím, aby jejich obsluhu zvládly i ženy či senioři). Nejčastější elektrický pohon je ovládán tlačítkem, případně komfortněji dálkovým ovládáním. Otevírání může zajistit také magnetické pole nebo fotobuňka. Vrata v takových případech není třeba dodatečně mechanicky zabezpečovat, zamykání zvládne systém sám. Automaticky ovládaná vrata jsou vybavena také bezpečnostní zarážkou, která vrata zastaví v případě, že hrozí náraz na překážku.

Projektování garáže a dimenzování garážového otvoru pro osazení vrat je úkolem pro odborníka, proto pouze v kostce: po instalaci vrat musí být volný průjezd alespoň o 50 cm širší než je vlastní vozidlo, u větších (delších) aut pak až o 70 cm. Výška průjezdu má být minimálně 190 cm, v případě vyšších vozidel alespoň o 20 cm vyšší.
(r)

Připraveno ve spolupráci s časopisem   

Autor článku

 

Články ze sekce: BYDLENÍ