Obdobně se výše tarifů mýtného upravovala začátkem letošního roku, kdy průměrná cena za ujetý kilometr vzrostla zhruba na pět korun. Mýtné v Česku za použití rychlostních komunikací a vybraných silnic prvních tříd platí provozovatelé kamionů, autobusů a obytných přívěsů s hmotností nad 3,5 tuny.
Od zvýšení poplatků ministerstvo dopravy předpokládá navýšení výběrů mýtného v příštím roce o 1,3 miliardy korun na celkem 9,5 miliardy korun. Zvýšení cen by podle úřadu nemělo mít výrazný negativní dopad na podnikatelskou sféru. Na zdražení se totiž ministerstvo dopravy dohodlo se Sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia a jako kompenzace tuzemským dopravcům nabídlo množstevní slevy na mýtném. Poslanecký návrh zákona, který množstevní slevy zavádí, s výhradami schválila vláda a nyní čeká na projednání v Poslanecké sněmovně.
Zachováním stejných cen za ujetý kilometr v kategorii Euro 5 a vyšší chce ministerstvo dopravy podpořit obnovu vozového parku dopravců a zvýhodnit používání ekologičtějších vozidel. Výše sazeb u mýtných poplatků se u této emisní kategorie neměnila ani při posledním zvyšování cen.
Konkrétní výše mýtných sazeb kromě množství vypouštěných emisí závisí na počtu náprav vozidla a dnu v týdnu, kdy dopravce zpoplatněnou komunikaci využívá. Výjimkou mají od letošního září autobusy veřejné dopravy, které platí pouze podle emisní třídy a ujetých kilometrů.