Podle něj se proti loňskému rozhodnutí ÚOHS odvolala pouze společnost A. Charouz, Česká pošta žalobu nepodala. "Zrušením zadání veřejné zakázky nebyl vítězný uchazeč zkrácen na žádném svém veřejném subjektivním právu," uvedl Raus. Soud podle něj nenašel v postupu ÚOHS ani žádné procesní pochybení.
Správní řízení zahájil úřad na základě podnětu ze soutěže vyřazeného Fiatu. Firma Fiat si stěžovala, že podmínky byly šity na míru Fordu a konkrétně modelu Ford Tranzit, se kterým Charouzova firma vyhrála.
Pošta v podmínkách tendru stanovila, že u jednotlivých zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy se mohou měnit požadavky na technické parametry vozů. "Zadavatel si tak fakticky vyhradil právo odebírat i vozidla jiných parametrů, než která byla vymezena v zadávací dokumentaci. Toto ustanovení je zásadním porušením zákona o veřejných zakázkách a mohlo podstatným způsobem ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky," uvedl loni předseda ÚOHS Petr Rafaj.
Zadavatel dále požadoval, aby uchazeči doložili seznam významných dlouhodobých dodávek vozidel obdobného typu pro jednoho objednatele v letech 2006 až 2008. Tento požadavek byl podle ÚOHS nepřiměřený. "Dodavatel mohl prokázat splnění odpovídající kvalifikace i více dodávkami probíhajícími v jeden časový okamžik více objednatelům," uvedl Rafaj.
Při hodnocení ekonomické výhodnosti nabídky Česká pošta posuzovala cenu, maximální termín dodání vozidel a kvalitu plánu organizace plnění zakázky. Nabídka uváděla i cenu za 50 vozidel od každého ze sedmi typů požadovaných automobilů. Tento požadavek byl podle ÚOHS v rozporu s předpokládaným počtem odebraných vozidel, neboť u některých typů zadavatel předpokládá odebrání výrazně menšího počtu kusů. Uchazeči o zakázku tak oceňovali objem dodávek, který ve skutečnosti nebudou realizovat, a výše nabídkové ceny tedy nebude odpovídat reálnému odběru.