Podle Dobeše nebylo rozdělení státních drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a České dráhy šťastné. Drahám zůstalo zhruba 900 nádražních budov, jejichž provoz a opravy musí financovat. Bez vyřešení tohoto handicapu národního dopravce není možné srovnávat cenu jízdného ČD a alternativních dopravců, doplnil ministr.
Na problematiku vlastnictví nádražních budov dlouhodobě upozorňují železniční odboráři. Pro potřeby Českých drah jako dopravce jsou tyto stavby naddimenzované, protože drahám bohatě stačí pokladna pro prodej lístků, soudí předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša. Podle OSŽ by měly být tyto majetky převedeny do vlastnictví Správy železniční dopravní cesty jako součást drážní infrastruktury.
Výkup budov od Českých drah považuje za jednu z možností i Dobeš. České dráhy se ale tohoto majetku nemohou zbavovat bezúplatně, ale musí jej prodat za odhadní cenu.
V rámci liberalizace železničního trhu ministerstvo dopravy chystá dvě otevřená nabídková řízení na provoz dálkových vlaků. Na trati Ostrava - Krnov - Olomouc počítá s otevřením kapacit soukromým dopravcům od roku 2013, rok poté bude nabídnuta trať Praha - Ústí nad Labem - Cheb - Děčín.
V obecné rovině přinese liberalizace trhu kvalitnější služby za méně peněz, zopakoval Dobeš. Stát se ale při tom musí vyvarovat problémů, jako je například porušení návaznosti spojů a porušení síťového charakteru železnice. V příštích výběrových řízeních bude muset ministerstvo dopravy rovněž dbát na zajištění garancí od soukromých dopravců, že vysoutěženou trať v průběhu roku nepřestanou provozovat. Takovéto garance například provozovatel trati mezi Prahou a Ostravou - RegioJet Radima Jančury poskytnout nemusel, doplnil Dobeš.