Právo používat značku Svatomartinské letos získalo 365 vzorků. Zájem vinařů o Svatomartinské roste. Letos jejich počet stoupl o čtvrtinu na 125. Vinařský fond odhaduje, že v letošním roce česká produkce dosáhne asi dvou milionů lahví, loni to bylo 1,6 milionu. V nabídce je nejpočetněji zastoupena odrůda Müller Thurgau s 96 druhy vín, dále Veltlínské červené rané, Muškát moravský, Svatovavřinecké nebo Modrý portugal.
Značku Svatomartinské vlastní Vinařský fond. Mohou ji pro svá mladá vína využít všichni vinaři registrovaní v České republice. Jejich vzorky ale musejí projít odborným hodnocením. Fond upozorňuje na to, že někteří prodejci čas od času nabízejí jako Svatomartinská i vína, která nedosahují požadované kvality. Spotřebitelé poznají pravé Svatomartinské víno podle loga v podobě Martina na koni na etiketě a jednotné záklopky s nápisem Svatomartinské 2011 na hrdle.
Prodej Svatomartinského každoročně roste. "Naše domácí tradice postupně překonává tradici dováženého beaujolais nouveaux. Loni se v našich obchodech prodalo o 70 procent více svatomartinského než beaujolais nouveaux," uvedla sommeliérka řetězce Tesco Eva Svobodová. Meziroční nárůsty v prodejích svatomartinského se v posledních letech pohybují kolem deseti procent, letos by podle Svobodové mohl být nárůst až dvojnásobný.
Svatomartinská tradice podzimního hodování je spjata také s kulinářskými specialitami, hlavně s posvícenskou husou, kterou často nabízejí restaurace. Dnes a v sobotu mohou zájemci ochutnat svatomartinské lahůdky na náměstí Svobody v Brně, po celý týden ve vybraných restauracích, které sestavují slavnostní menu tak, aby ladilo s mladými víny.
Kdo dává před vínem přednost pivu, může ode dneška ochutnat speciální Svatomartinské pivo, které letos poprvé vyrobil pivovar Velké Březno. Jde o třináctistupňové světlé pivo, které sládci vařili klasickým dvourmutovým způsobem v měděné varně. Celkem 400 hektolitrů se dnes objevilo na čepu v restauracích v Čechách i na Moravě. "Pro dosažení jedinečné výrazné chuti jsme použili vyšší dávku chmelení. Lahodný speciál je tak podbarvený extra hořkým podtónem," uvedl vrchní sládek pivovaru Petr Hauskrecht.