" Lidé si v osobní letecké dopravě nekupují letenky s předstihem, což je možné vidět na výrazném meziročním poklesu objednávek na leden až březen příštího roku," uvedl Dvořák. To sice podle něj zatím nemusí znamenat výrazný úbytek cestujících, protože někteří z nich letenky nakupují až pár dní před odletem, na dopravce to ale vytváří tlak ke snižování cen.
Podle Dvořáka jsou nicméně České aerolinie na hrozící útlum letecké dopravy připravené daleko lépe než ostatní evropští národní dopravci. Společnost v letošním roce dokončovala snižování počtu strojů a destinací, což bylo spojené i s propouštěním zaměstnanců.
Zvládnutím těchto nepopulárních kroků v době oživení letecké dopravy se podle Dvořáka aeroliniím povedlo vyhnout se sociálním konfliktům podobným stávce v Air France, kdy během svátku Všech svatých stávkoval palubní personál. Air France během pětidenních protestů, které dopravce postihly v jednom z nejvytíženějších a tedy i nejvíce výdělečných dní v roce, musela zrušit velkou část letů.
České aerolinie se od příštího roku více zaměří na destinace do zemí východní Evropy a zejména do postsovětských zemí. Podle Dvořáka tento trh v současnosti jako jeden z mála vykazuje přiměřenou ziskovost, což je dáno omezenou konkurencí na těchto linkách. Letecké společnosti totiž v tomto prostoru získávají výhradní práva na provozování linek na základě bilaterálních smluv.
Letenka mezi Prahou a Moskvou v současnosti stojí zhruba 8000 korun. Na stejně dlouhé trase mezi Prahou a Barcelonou je přitom možné letenky běžně pořídit za dva tisíce korun, protože na zlevňování tlačí nízkonákladové letecké společnosti, uvedl Dvořák. Pro ČSA je tak logicky výnosnější létat na linkách na východ, doplnil.
České aerolinie v současnosti létají do 50 destinací na krátkých a středních tratích po Evropě, Střední Asii, na Zakavkazsku či na Blízkém východě. Aerolinie loni snížily provozní ztrátu na 1,1 miliardy korun z předchozích 3,2 miliardy Kč. Výnosy aerolinek klesly na 16 miliard Kč z 19,7 miliardy v roce 2009.