ÚOHS zveřejnil podmínky k vzniku Českého Aeroholdingu

18.11.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 18. listopadu (ČTK) - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zveřejnil podmínky, za kterých koncem října povolil vznik Českého Aeroholdingu. Má spojovat Letiště Praha a České aerolinie (ČSA). Závazků je celkem 16. Aeroholding musí například zajistit na pražském letišti otevřený a rovný přístup k infrastruktuře pro letecké společnosti za transparentních a komerčně přiměřených a nediskriminačních podmínek. Má také odprodat takzvaný handling Letiště Praha, který zahrnuje odbavení cestujících nebo vykládku a třídění zavazadel. ČTK to zjistila z rozhodnutí ÚOHS zveřejněného na webových stránkách .

Podmínky dál stanovují úplné oddělení právních a účetních činností Českého aeroholdingu a provozovatele pražského letiště. Oddělené mají být oba tyto subjekty v nově vzniklé struktuře i personálně. Český aeroholding se dál musel zavázat, že učiní taková opatření, která vyloučí možnost sdílení citlivých obchodních informací, zejména o kapacitách a obsazenosti linek v rámci své struktury, do které nově spadá i ČSA.

Závazky se dotýkají i sdružení Slotová koordinace ČR a mají odstranit obavy při přidělování volných slotů, tedy časů příletů a odletů letadel. ÚOHS tak vyhověl výhradám některých leteckých společností, které se bály zvýhodňování ČSA. Aeroholding nyní nesmí například blokovat přijetí nových členů do organizace, změnit se mají i její stanovy.

Další závazky se týkají pozemního odbavení, takzvaného ground handlingu. Handling, který dnes patří Letišti Praha, má být prodán nezávislému subjektu. Lhůta pro odprodej je obchodním tajemstvím. Výběr kupce bude ještě schvalovat ÚOHS. Podle úřadu by aeroholding na trhu pozemního odbavení získal více než tři čtvrtiny celkových výkonů a jediným konkurentem by zůstala společnost Menzies. Ve spojení s monopolním postavením v oblasti poskytování infrastruktury na pražském letišti by to mohlo vést k podstatnému omezení soutěže.

Vznik Českého Aeroholdingu ÚOHS posuzoval téměř půl roku. Případ patřil k nejnáročnějším, které ÚOHS letos vedl.

Do Českého Aeroholdingu chce stát do konce roku 2012 vložit akcie ČSA a Letiště Praha. ČSA jsou největším odběratelem služeb od Letiště Praha, odebírají až 50 procent. "Konkurence se proto obávala, aby v budoucnu nedocházelo ke střetům zájmů a aby letiště nenastavilo například dvojí ceny. Spojení letiště a národního dopravce je v rámci Evropy unikátní záležitost, upozornil už dříve analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Zároveň ale není nikterak výjimečné, že by některé aerolinie měly významný majetkový podíl na letišti nebo obráceně," dodal analytik.

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) podepsal počátkem září materiály, které umožní rozdělení majetku Letiště Praha do dvou částí. Nemovitý majetek letiště, jako jsou budovy a vzletové dráhy, musí být ze zákona majetkem státu nebo společnosti stoprocentně vlastněné státem. Z letiště se odštěpí na jedné straně nemovitosti, které mají být fúzí vloženy do aeroholdingu. Zbytek společnosti, tedy zaměstnanci, informatika, právní oddělení, účetnictví a daně, se do aeroholdingu převedou samostatně jako akciový podíl.

Cestu ke vzniku Českého Aeroholdingu otevřela vláda 19. února, když rozhodla o vložení 50 milionů Kč do nově vznikající společnosti z části majetku Správy Letiště Praha. Jedním z hlavních cílů propojení Letiště Praha a ČSA jsou provozní a finanční úspory. Všechny součásti Českého Aeroholdingu budou nicméně obchodně samostatné

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK