Krácení rozsahu dopravy se podle ČD dotkne například trati mezi Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi, kde bude zrušen poslední večerní spoj z Prahy do Březnice a první ranní spoj v opačném směru. Výrazná redukce nastane na trati z Prahy do Tanvaldu, kde se v úseku mezi Trutnovem a Tanvaldem omezí počet dálkových vlaků na dva páry spojů ve všední den a čtyři o víkendech. Další omezení potkají tratě mezi Bohumínem a Brnem, Šumperkem a Olomoucí, Brnem a Šumperkem a Brnem a Hodonínem.
"Rozsah spojů, které objednává ministerstvo dopravy, od změny jízdního řádu poklesne zhruba o sedm procent, jak dopředu avizovalo ministerstvo," řekl ČTK vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík. Přesné hodnoty zatím k dispozici nejsou, protože smlouva mezi dopravcem a ministerstvem zatím není podepsaná. Podle Joklíka se ale celkový rozsah přepravy o celých sedm procent nesníží, protože dopravce některé kapacity převede na trať do Ostravy, kterou provozuje na své podnikatelské riziko bez státních dotací.
Snížení rozsahu objednávky dálkových spojů ministerstvo dopravy oznámilo v srpnu. Kvůli nedostatku peněz se tehdy ministr Pavel Dobeš rozhodl celkovou částku, kterou dopravci přispívá na prokazatelnou ztrátu z podnikání, snížit o 200 milionů korun. Ministerstvo na podporu rychlíkové dopravy ročně vynakládá čtyři miliardy korun.