"Na podpisových arších je už 1500 podpisů proti tomu, aby město zeď stavělo," dodal. Zdravotní ústav v Plzni v září potvrdil, že hluk v lokalitě není nad hranicí normy. Občanské sdružení Orlík tvrdilo opak a pražský soud poté kývl na návrh na předběžné opatření.
Kvůli uklidnění situace ve městě, kdy se skupiny lidí vzájemně osočovali, schválilo krajské zastupitelstvo Třemošné dotaci. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako investor obchvatu dokončilo před 14 dny studii protihlukové zdi za tři miliony korun. Má být 270 metrů dlouhá a vysoká jeden až 1,5 metru. "To, co jsme slíbili, jsme splnili. Čekáme jen na rozhodnutí zastupitelstva a na začátku jara bychom mohli stavět. Pokud to neschválí, tak se nestaví nic, protože podle výsledků našich i nezávislých měření nebyly překročeny limity hluku," řekl šéf ŘSD Plzeň Zdeněk Kuťák. Občanské sdružení bylo u všech jednání o studii.
Zastupitelé Třemošné i obyvatelé většinou podle starosty nesouhlasí s tím, aby město hradilo zbylých 30 procent. Nechtějí vytvářet precedens, protože lidí, kteří mají v obci stejný hluk, může být více. "Kdyby to nehrotili a nechtěli uzavřít obchvat, nepodávali žalobu, tak lidé nebudou mít námitky," dodal. V lokalitě Orlík už se žádné další domky stavět nebudou, protože je tam stavební uzávěra. "Ať si to sdružení dořeší se státem, když si myslí, že ta norma o hluku je špatná. Nebo může doplatit zbylé peníze a být investorem stěny," dodal.
Kraj investorem stěny nebude, dá "jen" dotaci. Starosta vždy tvrdil, že musí rozhodnout zastupitelstvo. Pokud by město muselo vydat zhruba milion korun, byl by to podle Zeithamla problém. Daňové výnosy se neplní, dodal. Třemošná musí hradit obnovu silnic a parků, připravuje kanalizaci a chodník do Záluží pro školáky.
"Zatím pořád ještě věříme na dohodu u pana hejtmana. Starosta tehdy řekl, že se bude snažit lidem vysvětlovat a prezentovat tak, že to nejsou neúčelně vynaložené peníze," řekl dnes právní zástupce sdružení Stanislav Němec. Pokud zastupitelstvo dotaci odmítne, zváží s klienty další postup. V úvahu by přicházelo odvolání při kolaudaci stavby, která se plánuje na přelom roku, nebo civilní žaloba.
"Teď je to na rozhodnutí zastupitelů města, už do toho nebudeme nijak zasahovat. Pokud dotaci nepřijmou, pro kraj to končí," řekl šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.