Spor kolem zákona o Volkswagenu se táhne již řadu let. Hlavním problémem revidovaného zákona je zachování podmínky, že velká strategická rozhodnutí v automobilce musejí být schválena více než 80procentní většinou. Spolková země Dolní Sasko vlastní v automobilce více než 20 procent, což jí zaručuje právo veta při důležitých rozhodnutích v koncernu.
Podle eurokomisaře Michela Barniera odporuje toto uspořádání duchu evropského vnitřního trhu. Právo veta pomohlo zabránit převzetí Volkswagenu německým výrobcem sportovních automobilů Porsche, napsala agentura DPA.
Právní kroky Evropské komise proti zákonu vzbuzují v Německu velký odpor. "Je skandální, že Evropská komise chce pokračovat ve svém čistě ideologicky odůvodněném tažení proti osvědčenému a s právem ladícímu zákonu o VW," řekl tento týden například šéf nejsilnější německé opoziční strany SPD Sigmar Gabriel.
Volkswagen, jehož součástí je česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. Do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě.