Propouštění bude podle dopravce rozloženo do třech let. Velká část lidí zaměstnaných v pokladnách jsou podle mluvčího drah Patra Šťáhlavského starší lidé, výrazně se tak do procesu snižování stavů pokladních promítne přirozený odchod těchto lidí do důchodu.
České dráhy v současnosti disponují 31 prodejními automaty různých druhů, které provozují ve zkušebním režimu. Podle Šťáhlavského je má nahradit jednotná síť automatů nové generace, které kromě výdeje jízdních dokladů budou schopné klientům poskytovat různé informace, například vyhledat vhodné spojení. Jednotná síť by podle Šťáhlavského měla navíc odstranit současné komplikace, kdy různé automaty přijímají například výhradně platby mincemi, nebo pouze platby prostřednictvím elektronické peněženky na In-kartě Českých drah.
V automatech budou moci lidé získat prakticky všechny vnitrostátní doklady ČD jako u pokladní přepážky včetně rezervací. "Počítáme i s tím, že budou nabízet i místně příslušné doklady integrovaných dopravních systémů,“ uvedl ředitel odboru produktů a obchodu Českých drah Vladimír Peléšek.
Podle Českých drah by v každé větší zastávce mohly dva automaty nahradit jednu klasickou přepážku. Pokladní přepážky ČD ale zcela nezruší, aby vyhověly zákazníkům, kteří upřednostňují klasické odbavení před samoobslužným, nebo kteří mají dotazy týkající se jejich plánované cesty.
Zakázku na dodavatele nových automatů hodlají ČD vypsat prostřednictvím elektronické aukce v průběhu příštího roku. Zavádění nové generace jízdenkových automatů předpokládá dopravce ve třech fázích. První z nich bude pilotní projekt, během kterého dopravce do roku 2014 usadí 68 zařízení. Ve druhé a třetí fázi v letech 2014 a 2015 pak bude instalováno po 136 automatech ročně.