"Letos přibylo nejvíce franšízových společností i poboček ve více než dvacetileté historii franšízinku v Česku," sdělila ČTK Lenka Nováková ze společnosti PROFIT system. Už více než polovinu franšízových společností tvoří české firmy, zatímco ještě loni měli převahu zahraniční investoři.
Odborníci odhadují, že tuzemský franšízový trh poroste i příští rok, kdy by se počet těchto sítí měl zvýšit na 200. "Podnikatelé stále častěji přemýšlí o podnikání založeném na známém a už prověřeném konceptu. Díky tomu se trh franšízinku rozvíjí několikrát rychleji než celé hospodářství ČR," uvedl ředitel PROFIT system Marek Halfar.
Zhruba 61 procent franšízového trhu tvoří služby a zbylých 39 procent obchod, tento poměr je prakticky neměnný od roku 2007. Gastronomie tvoří 16 procent trhu franšízinku, následují oděvy a obuv (14 procent), realitní služby (12 procent) a dvě kategorie krása a fitness a potraviny, na které připadá po osmi procentech trhu.
Největší nárůst počtu franšízových poboček byl letos v odvětví krása a fitness, oděvy a obuv a potraviny. "V těchto odvětvích překročil počet nových poboček 220. Důkazem vzestupu odvětví krása a zdraví je 21 nově otevřených poboček společnosti Svět zdraví, 19 provozoven fitness studia Expreska nebo 18 provozoven dietetické sítě Naturhouse," podotkla Nováková. Naopak počet franšízových poboček v gastronomii klesl o 159. "Vliv na to měla především hospodářská recese, kvůli které se lidé snaží více šetřit," dodala.
Podle údajů PROFIT system letos na tuzemském trhu funguje 93 českých franšízových firem. "Český trh franšízinku vstupuje do nové fáze, ve které začínají převažovat tuzemské firmy. Ve vyspělých zemích, ale například i v Polsku, je podíl domácích subjektů více než 70 procent," podotkl Halfar. Čím dál více českých franšízových společností se podle něj snaží se svými koncepty prosadit v zahraničí. Pobočky za hranicemi Česka má už 38 tuzemských společností, zatímco loni jich bylo 31. Nové zahraniční pobočky otevřely například společnosti BON BON, The PUB a Manufraktura.
Rok 2003 2007 2010 2011 2012* Počet franšízových značek 90 131 150 168 200
*-odhad
Zdroj: PROFIT system franchise services
Rok 2010 2011 2012* Počet franšízových poboček 3476 4366 5250
* - odhad
Zdroj: PROFIT system franchise services
Sektory
Počet franšízových značek podíl v pct
Gastronomie
27
16
Oděvy a obuv
23
14
Realitní služby
20
12
Krása a fitness
14
8
Potraviny
14
8
Kosmetika a zdraví
11
7
Bydlení a stavba
10
6
Maloobchod různé
10
6
Služby pro cestovní ruch
10
6
Vzdělávání
8
5
Obchodní služby (B2B)
5
3
Služby různé (B2C)
5
3
Automoto
5
3
Bankovní a finanční služby
4
2
Produkty pro děti
2
1
Celkem
168
100
Zdroj: PROFIT system franchise services