Víkend se blíží. Dovolujeme si odlehčit naše jinak strohé zpravodajství páteční glosou.
Že jsou Vánoce blízko, poznám pokaždé díky dvěma věcem. Za prvé, vždycky před vánocemi mě v obchodě někdo přejede nákupním vozíkem Za druhé, všude visí plakáty: „Kupte hned. Plaťte další rok.“ Tyhle reklamy fungují úžasně. Proč?
Minulý rok vědci v Británii zopakovali pokus z šedesátých let, takzvaný Marshmallow experiment. Pozvali si sto dětí, každému darovali jeden bonbón a dali jim na výběr: buď si bonbón můžou sníst hned nebo to hodinu vydrží a za odměnu, že ho nesnědli, dostanou dva. Skrytá kamera všechny děti natáčela. Z některých záběrů bylo patrné maximální sebezapření, některé děti hypnotizovaly bonbón, očuchávaly ho či olizovaly. Nejvynalézavější byla pětiletá Margaret, která začala bonbón vycucávat zevnitř. Výsledek testu byl jednoznačný. Šedesát devět procent děti bonbón snědlo hned a jen 31 procent dětí bylo ochotno a schopno s velkým úsilím vydržet a počkat si na bonbóny dva. Nejde ovšem jen o bonbóny.
Vědci zjistili, že pro lidskou bytost je proces „odolávání pokušení nebo jeho odsunutí“ velmi náročný. Přestože odsunutí rozkoše má své výhody, lidé dají přednost menším výhodám, kratší rozkoši - hlavně když to bude hned. Díky tomu mají banky se svými plakáty „Kupte hned, zaplaťte příští rok“, obrovský úspěch. Nabízí jen to co lidé sami chtějí: okamžitou rozkoš z nákupu.
Jak odolat? Nejprve si reklamní slogan rozeberme. „Kupte hned“ to není jen tak jednoduchý pokyn. Nemůžete koupit hned, nejprve si musíte vyřídit půjčku. To znamená naklusat do banky, půl hodiny se potit v péřové bundě a čekat než na vás přijde řada. Nadiktovat své osobní údaje, podepsat několik formulářů a dostat slabý infarkt z úroků, které určují o kolik navíc zaplatíte (při zjištění RPSN to bude infarkt silnější). Lego, které chcete koupit svému synovci a normálně stojí 495 korun, vás vyjde třeba na 725 korun. Takový malý poplatek za to, že chcete lego hned.
Přejděme k druhé části sloganu: Plaťte příští rok. Příští rok začíná za tři týdny. Takže je to jen hra se slovy, která má vzbudit dojem, že placení se vás zatím vlastně vůbec netýká, že budete mít dost času na to, abyste si peníze někde sehnali. Není to pravda. Už za tři týdny po vás peníze budou chtít. Takže slogan: „Vyřiďte si během tří hodin půjčku, díky které vás Vánoce budou stát o několik tisíc víc a plaťte až za 21 dní“, už tak přitažlivý není. Vyzkoušejte si takto realisticky rozebrat jakýkoli reklamní slogan a uvidíte, že vás chuť na utrácení rychle přejde.