"V současné době národní dopravce České aerolinie připomíná džber s velkou dírou, kudy voda stále odtéká," popisuje CZALPA v textu petice problémy v ČSA. Spor pilotů a vedení firmy se točí kvůli plánovanému převodu jedenácti letadel z mateřské společnosti do charterové dcery Holidays Czech Airlines. S tím je spojené i propuštění stovky pilotů létajících na pravidelných linkách a vznik obdobného množství pracovních míst v Holidays Czech Airlines. Podle protestujících pilotů jde o vyvádění majetku s ČSA a ohrožování pozice společnosti na trhu síťových dopravců. Vedení společnosti to odmítá.
Jednání mezi vedením společnosti a piloty během probíhajícího sporu, který trvá od minulého čtvrtka, byla zatím bezvýsledná. Prezident ČSA Phillippe Moreels ve středu řekl, že společnost od převedení letadel do dceřiné firmy nehodlá ustoupit. Zároveň oznámil úmysl dát výpověď prvním 33 pilotům.
Postoj protestujících pilotů odsoudil premiér Petr Nečas. "Vláda bude rozhodně trvat na tom, aby byly přísně dodržovány zákony, to znamená, že kroky, které piloti dělají, nemohou zůstat bez odezvy," uvedl minulý týden. Představa, že vláda bude "sypat pilotům na platy" a že zastaví restrukturalizaci ČSA, je podle něj nereálná.
Podle analytiků je otázka platů pilotů jednou z možných motivací současných protestů. Finanční ohodnocení je v případě Holidays Czech Airlines více závislé na množství skutečně odlétaných hodin, potvrdila ČTK mluvčí Českých aerolinií Hana Hejsková.
Protest pilotů začal minulý čtvrtek, kdy kvůli nim musely ČSA zrušit 25 zpátečních letů. Na místo vlastních zaměstnanců si České aerolinie najaly letadla a posádky zahraničních společností. Tyto společnosti pro ČSA uskutečnily celkem 70 letů, uvedla Hejsková. Poslední pronajatý stroj ruzyňské letiště opustil v úterý večer.