„Na začátku zimy registrujeme zejména ve městech rapidní nárůst tzv. plechových škod, ke kterým dochází v malých rychlostech. Kritické jsou hlavně dny, kdy napadne první sníh. Až teprve pak většina řidičů začíná řešit zimní výbavu vozidla, včetně pneumatik“, říká Milan Gregor, ředitel Centra likvidace pojistných událostí motorových vozidel.
Vloni motoristé zaznamenali první sněhovou nadílku v průběhu posledního listopadového víkendu. Jen Kooperativa v tyto dny evidovala přes 1300 škod, které klientům vznikly při dopravní nehodě. Běžně přitom klienti Kooperativy hlásí cca 700 škod denně, jednalo se tedy o téměř stoprocentní nárůst. Nejčastější příčinou nehod bylo nezvládnutí řízení na kluzké vozovce a nedobrzdění za vpředu jedoucím vozidlem. „Velký nárůst nehod zaznamenáváme u vozů s pohonem všech kol. Jejich trakční schopnosti jsou díky systému 4x4 výrazně lepší, ale brzdná dráha je i díky vyšší hmotnosti naopak většinou delší. To si jejich řidiči neuvědomují“, doplňuje Milan Gregor.
Letos ale těmto motoristům kromě pokuty od Policie hrozí i další postih. „Pokud dojde k nehodě v období, kdy je zákonem stanovené použití zimních pneumatik, budeme pečlivě posuzovat, jestli vozidlo mělo vhodné pneumatiky. Pokud zjistíme, že použití nevhodných pneumatik mělo rozhodující vliv na vznik nehody, můžeme u havarijního pojištění krátit pojistné plnění - většinou požadujeme dvojnásobnou spoluúčast“, upozorňuje Milan Gregor.
U povinného ručení poškozenému pojišťovna vyplatí pojistné plnění, které mu přísluší. Viníkovi, který použil nevhodné pneu, hrozí od pojišťovny postih až ve výši toho, co pojišťovna poškozenému plnila.
„Neznamená to ale, že v případě nepoužití vhodných pneumatik budeme pojistné plnění krátit automaticky. Každý případ individuálně posuzujeme. Například v loňském roce jsme řešili pouze dva případy, kdy k nehodě došlo vinou nevhodně použitých pneumatik. V obou případech jsme klientům krátili pojistné plnění z havarijního pojištění“, doplňuje Milan Gregor.