"Trend poklesu konzumace piva považujeme za logický důsledek několika jevů. Je to především vliv dlouhodobých změn v životním stylu obyvatel, rostoucí tlak na pracovištích s cílem intenzivněji využívat pracovní dobu a v neposlední řadě rovněž fakt, že generace velkých konzumentů piva postupně odchází," komentoval dnes výsledky průzkumu výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
Od roku 2004 postupně ubývá mužských konzumentů, kteří pijí v průměru více než 14 půllitrů za týden, a to z 20 procent na letošních 14 procent. Podíl mužů, kteří si dají osm až 14 piv týdně, se snížil z 27 procent na 23 procent. Naopak vzrostl podíl mužů, kteří konzumují tři až sedm půllitrů týdně. V roce 2004 jejich podíl mezi pivaři činil 33 procent a letos 40 procent. "Ubývá nejsilnějších pijáků piva a těch, kteří pili pivo každý den," uvedl Jiří Vinopal z CVVM.
Muži pijí pivo v průměru přibližně třikrát a ženy zhruba dvakrát týdně. V letech 2007 a 2008 si přitom muži dopřávali pivo čtyřikrát týdně. Od roku 2007 se zmenšuje skupina mužů, kteří pijí pivo každý den. Zatímco v roce 2007 jejich podíl mezi konzumenty piva činil 26 procent, tak letos klesl na 15 procent. Naopak se zvětšuje skupina těch, kteří si pivo dávají dvakrát za týden. Jejich podíl se zvýšil z 16 procent v roce 2007 na 24 procent.
Členské pivovary svazu vyrobily loni 15,7 milionu hektolitrů piva, což bylo o 7,9 procenta méně než v roce 2009. Nejvíce klesla produkce výčepních piv, která byla bezmála o 13 procent meziročně nižší. Letos se české pivovary po loňském propadu zřejmě odráží ode dna a vzrostla jim výroba i prodej. Odbyt některých značek se zvýšil až o desetinu. Výstav členů svazu představuje 84 procent veškeré tuzemské produkce piva.
Na jednoho obyvatele Česka loni připadlo 134 litrů vypitého piva, což Čechy ve světových statistkách stále řadí na první místo před druhé Iry.