Prodej je podle Nečase jediná rozumná cesta pro záchranu ČSA

18.12.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 18. prosince (ČTK) - Premiér Petr Nečas (ODS) je pro prodej Českých aerolinií strategickému partnerovi. Je to podle něj jediná rozumná cesta k záchraně ČSA. Naopak prodej Letiště Praha by podle něj nebyl správný ekonomický krok kvůli tomu, že by se letiště nyní prodávalo pod cenou. Nečas to dnes uvedl v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

"Uvítal bych ji (privatizaci ČSA) a budu ji v příštím roce doporučovat vládě. Budeme o tom ještě jednat společně s ministrem financí a ministrem dopravy. Jsem přesvědčený, že jediná rozumná centa k záchraně ČSA je prodej jejich strategickému partnerovi. Naopak Letiště Praha bychom nyní prodávali pod cenou a to je nesprávný ekonomický krok," uvedl premiér.

Vedení Českých aerolinií přitom v současnosti jedná s případnými zájemci o leteckou společnost. Konzultuje s nimi navrhované restrukturalizační kroky, uvedl před týdnem generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák. Ten potvrdil, že ČSA letos vykážou další ztrátu, a to 100 až 300 milionů korun. Letišti Praha se podle něj naopak podaří překonat loňský čistý zisk, který byl 991 milionů Kč. Pravděpodobnost, že by ČSA dostaly strategického partnera již v příštím roce, je podle Dvořáka menší než 50 procent.

O privatizaci ČSA vláda rozhodovala v roce 2009, kdy na základě doporučení tehdejšího ministra financí Eduarda Janoty usoudila, že České aerolinie zatím neprodá. V tendru o balík téměř 92 procent akcií se nejdále dostalo konsorcium firem Unimex a Travel Service. Vláda postupně ze soutěže vyřadila společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a investiční firmu Odien. Z tendru kvůli hospodářské krizi odstoupila letecká společnost Air France - KLM.

Letiště Praha a České aerolinie se v budoucnu mají spojit v Českém Aeroholdingu. Jeho vznik po splnění řady závazků letos v listopadu umožnil antimonopolní úřad. Aeroholding musí třeba zajistit na pražském letišti otevřený a rovný přístup k infrastruktuře pro letecké společnosti za transparentních a komerčně přiměřených a nediskriminačních podmínek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK