"Komise má obavy, že jejich dohody mohou jít dál, než je prodej letenek na linkách, kde se očekává, že si obě firmy budou konkurovat," sdělila EK, kterou citovala agentura Reuters.
Smlouvy mezi oběma podniky se podle komise už tak odchylovaly od běžné formy spolupráce při prodeji letenek. Takzvaný "code-sharing", jak se tato spolupráce v branži označuje, spočívá v tom, že letecká společnost prodává rezervaci na let partnerského dopravce v případě, že sama tuto linku neprovozuje.
"Komise měla dosud obavy z dopadů, které mohou mít smlouvy o spolupráci na spotřebitele. Nyní má ale důvodné podezření, že obě firmy jednaly nezákonně," píše se ve sdělení komise. Ta v rámci Evropské unie plní úlohu antimonopolního orgánu.
Ředitel aerolinií TAP Fernando Pinto popřel, že by při spolupráci jeho firmy a Brussels Airlines docházelo k porušování zákona. "S vyšetřováním pomáháme, ten proces je transparentní," řekl Pinto novinářům. Podíl asi 45 procent má v Brussels Airlines německá Lufthansa.
Podobné vyšetřování komise vede i proti společnostem Lufthansa a Turkish Airlines, které si také vypomáhají při prodeji letenek. Pokud by se potvrdilo, že firmy skutečně spolupracovaly nad rámec zákona, podle zákonů EU jim hrozí pokuta až do deseti procent celosvětového obratu.