"V boji o dostavbu Temelína chceme vyhrát a věříme, že naše nabídka bude nejlepší," uvedl dále. "Máme velký zájem. Váš projekt je velmi strategický. Na tomto trendu pracuje několik stovek lidí. Chceme samozřejmě vyhrát," řekl.
Nabídky mají firmy předložit do července, vítěz má být vybrán o rok později s tím, že Temelín by měl být dostavěn nejpozději do roku 2025. S Arevou o získání obrovské zakázky soupeří americká firma Westinghouse spadající pod japonskou skupinu Toshiba a česko-ruské konsorcium firem Škoda JS, Gidropress a Atomstrojexport.
Podle Laza Areva vyrábí typ reaktoru nové generace jako jediná z konkurentů. Areva teď buduje v Evropě tyto reaktory ve Finsku a ve Francii. Jenže právě u nich se stavba proti plánům prodražila a nabrala zpoždění. Lazo ale prohlásil, že obdobné potíže by v případě Temelína nehrozily.
"Nyní můžeme prokázat, že jsme schopni stavět v souladu s rozpočtem a časovým plánem," řekl. Problémy se už prý podařilo "vychytat" a v Číně, kde Areva buduje nyní dva další reaktory, vše běží podle plánu.
Jedním z klíčových aspektů, které mohou hrát roli ve výběru dodavatele, může být zapojení českého průmyslu. Sliby o výrazném zapojení českých firem zaznívají od všech firem. Lazo očekává, že by v případě vítězství se zapojila i společnost Škoda, která je součástí konkurenčního konsorcia. Ovšem ta také nyní dodává většinu největších komponentů pro reaktory Arevě. "Budou pro nás vyrábět, až vyhrajeme Temelín," řekl.
Areva nyní vyjednává s asi 140 českými firmami. Ty by měly získat značnou část zakázky. "Sedmdesát procent bude místních," řekl. O ceně, což bude jedno z klíčových hledisek, se vzhledem k přípravě nabídky nechtěl bavit.
Areva si prý také uvědomuje, že plán na dostavbu Temelína vyvolává kritiku od ekologů. Podle Laza to není jen v ČR, ale i třeba ve Francii, kde naprostá většina elektřiny je produkována z jádra. Je nicméně přesvědčen, že místí budou pro. "Určitě řeknou ano, prosím vás co nejrychleji," nastínil jím předpokládanou reakci lidí v okolí elektrárny. Důvodem je to, že dostavba povede ke vzniku několika tisíc pracovních míst. A i na následný provoz budou třeba stovky lidí, podotkl.