Co dělat, když chci reklamovat transakci v bance?

11.11.2003 | , Finance.cz
BANKOVNICTVÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Stává se to málokdy, ale potkat to může i Vás. Při pravidelné kontrole svého měsíčního výpisu z účtu najednou zjistíte, že některá zúčtovaná transakce prostě nesedí. Co v takovém případě dělat? Na koho se obrátit a jak podat reklamaci?

Po obdržení pravidelného výpisu z účtu je v zájmu každého z nás důkladně si překontrolovat návaznost výpisů, správnost zaúčtování provedených plateb i stavu peněžních prostředků. Pokud zjistíte jakékoliv nesrovnalosti, měli byste neprodleně kontaktovat svoji banku. Každá banka má pro takové případy svůj vlastní reklamační řád, podle kterého postupuje.

Reklamaci je potřeba podat bez zbytečného odkladu, protože banka má stanoveny lhůty, do kdy je potřeba závady reklamovat. Nepodáte-li reklamaci v této lhůtě, nemáte nárok na náhradu škody či odstranění závady. Lhůta pro podání reklamace se u jednotlivých bank liší a je většinou od jednoho do tří měsíců od vzniku závady.

Reklamaci můžete podat písemně (poštou, faxem někdy i e-mailem), osobně (v tomto případě s vámi příslušný pracovník banky sepíše reklamační protokol, ve kterém jsou uvedeny základní údaje o reklamaci), popřípadě telefonicky. K reklamaci je dobré přinést si veškeré podklady - tedy výpis z účtu za období, ve kterém je uvedena chybná platba.

Reklamace musí obsahovat zejména:

  • jméno a bydliště klienta (obchodní firmu, IČ a sídlo klienta);
  • označení služby, která je reklamována;
  • datum či dobu, kdy nastala skutečnost, která reklamaci podmiňuje;
  • skutečnosti, v nichž klient spatřuje nesprávný postup banky.

Obecně je banka ze zákona povinna vyřídit reklamaci maximálně do 30 dní od jejího podání. O způsobu vyřízení reklamace a odůvodnění takového postupu vás banka písemně vyrozumí. Většina bank má však ve svých obchodních podmínkách stanovenu dobu kratší např. 10 či 15 dnů, vždy ale záleží na konkrétním případě.

V případě, že nesouhlasíte se způsobem vyřízení reklamace máte ještě možnost podat odvolání (opět ve stanovených lhůtách). Banka je povinna do 30 dnů ode dne doručení odvolání reklamaci s konečnou platností vyřídit. O způsobu vyřízení odvolání a odůvodnění takového postupu vás banka opět písemně vyrozumí. Pokud se zjistí pochybení ze strany banky, která o reklamaci rozhodla nesprávně, dojde neprodleně k nápravě.

Pokud ani potom nejste spokojeni s postupem banky a vyřízením reklamace, máte samozřejmě právo obrátit se na finančního arbitra (Otakar Schlossberger). Více informací naleznete na www.finarbitr.cz.

Autor článku

Renata Pražáková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BANKOVNICTVÍ