Pětice největších obchodních společností má na tuzemském trhu s potravinami podíl 46,2 procenta, což je sice více než v Řecku (45,6 procenta), Itálii (32,9 procenta) či Polsku (21,2 procenta), ale méně než ve většině okolních států a zemí západní Evropy. Například v Maďarsku tento ukazatel činí zhruba 50 procent, na Slovensku 53,4 procenta, ve Francii 63 procent a Rakousku 66,9 procenta.
Nejvyšší míru koncentrace maloobchodu s potravinami podle publikace naopak vykazuje Švédsko (88 procent), za kterým následuje Dánsko (84,7 procenta), Finsko (83,6 procenta) a Norsko (77,5 procenta).
Tržby 50 největších tuzemských obchodníků předloni podle údajů Incoma GfK poprvé od roku 1993 nevykázaly růst a stagnovaly na úrovni 444 miliard korun. Stagnace tuzemského trhu se projevuje i na vývoji jeho koncentrace. Deset největších obchodníků mělo předloni na celkovém trhu rychloobrátkového zboží 66procentní podíl, který vykázali i o rok dříve.
Tržby velkých obchodníků by měly vykázat stagnaci i za loňský rok. Češi totiž omezují útraty a obchodní řetězce už na tuzemském trhu kvůli hospodářské krizi i omezenému množství vhodných příležitostí neexpandují tak rychle jako v předešlých letech.
Koncentrace evropského maloobchodu s potravinami:
Země Podíl pěti největších společností v pct Švédsko 88,0 Dánsko 84,7 Finsko 83,6 Norsko 77,5 Belgie 75,3 Lucembursko 72,5 Švýcarsko 69,3 Rakousko 66,9 Francie 63,0 Německo 62,9 Portugalsko 61,5 Španělsko 60,5 Irsko 56,9 Nizozemsko 54,1 Slovensko 53,4 Spojené Království 51,7 Maďarsko 49,6 Česká republika 46,2 Řecko 45,6 Itálie 32,9 Ukrajina 24,3 Rumunsko 23,5 Ruská federace 21,3 Polsko 21,2
Zdroj: publikace Obchod, pohostinství a ubytování v ČR