Zpravodajové ČTK zkontrolovali ceny jedenácti druhů základních potravin v supermarketech Tesco, Albert, Billa a diskontní prodejně Penny Market v Praze a Roztokách v pátek 30. prosince a dnes. Z porovnání cen kontrolního nákupu vyplynulo, že i po zvýšení DPH jsou stejné.
Obchodníci totiž podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky už v závěru loňského roku kvůli očekávané úpravě DPH nenápadně zvýšili ceny potraviny, aby v lednu nemuseli zdražit skokově a mohli tvrdit, že zdražení v jejich případě není tak výrazné. "Je to marketingová taktika, která pochází z Německa, kde byla úspěšně použita při přechodu z marky na euro," řekl ČTK Juračka.
Také podle generálního ředitele obchodního řetězce Spar Česká obchodní společnost Martina Ditmara skokové zvýšení cen potravin nelze na začátku letošního roku očekávat, jelikož obchodníci upravují ceny průběžně podle cenové hladiny konkurence.
První obchodní řetězce se už rozhodly využít zvýšení DPH v reklamě. Očekávaný cenový nárůst je totiž pro obchodníky vítanou příležitostí, jak svým zákazníkům sdělit, že v jejich prodejnách se zdražování i po zvýšení DPH obávat nemusejí.
Například hypermarkety Kaufland už před vánočními svátky do domácností po celém Česku rozeslaly reklamní letáky, ve kterých slibují stabilní ceny i na začátku letošního roku. "Kaufland zaručuje i přes zvýšení DPH u více než 400 nejoblíbenějších a nejvíce nakupovaných výrobků stabilní ceny," stojí v letáku. Zvýšení DPH marketingově zužitkují také hypermarkety a supermarkety Albert.