ČOI při kontrolách zimních výprodejů zjistila první prohřešky

03.01.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. ledna (ČTK) - Česká obchodní inspekce (ČOI) při kontrolách povánočních výprodejů už zjistila první prohřešky. Někteří obchodníci například nesprávně či klamavě informovali o nabízených slevách. ČOI zahájila kontroly zimních výprodejů hned po vánočních svátcích, kdy obchodníci sezonní zboží zlevnili až o 70 procent. Na přelomu let 2010 a 2011 ČOI při kontrolách zimních slev zjistila závady u 40 procent prodejců.

Například v Jihomoravském a Zlínském kraji nyní ČOI zjistila, že na některých zlevněných výrobcích nebyla uvedena konečná cena. Spotřebitel tak nakupoval podle vyznačené slevy, konečnou cenu se ale dozvěděl až u pokladny. "To byl asi nejčastější problém, ale problémy se po Vánocích objevovaly v menší míře a nejsou alarmující," řekla ČTK ředitelka Jihomoravského a Zlínského inspektorátu ČOI Tatiana Neuhybelová.

Inspektoři podle ní také zjistili, že v některých případech neodpovídaly slevy uvedené na výrobcích přesně realitě. "Na výrobcích byla například napsaná sleva 35 procent, reálně ale byla nižší. Spotřebitel si to v obchodě není schopen rychle propočítat," uvedla Neuhybelová.

Loni obchodníci při slevových akcích zejména neplnili informační povinnosti, neseznámili spotřebitele s cenou, nesprávně účtovali či používali nekalé a klamavé obchodní praktiky.

Čeští zákazníci mají navzdory zpřísněným podmínkám pro výprodeje stále špatné zkušenosti se slevovými akcemi a stěžují si hlavně na klamavé praktiky obchodníků. Třetina spotřebitelů v anketě Sdružení obrany spotřebitelů upozornila na to, že obchodníci sice deklarovali zlevněné zboží, ale ve skutečnosti jim slevu neposkytli. Obchodníci prý také často přelepí původní cenovku novou tak, aby nebyla vidět. Spotřebitel poté nemá možnost porovnat starou a novou cenu, na což má ale právo.

Podmínky pro výprodeje v roce 2006 zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit počátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě musí mít prodejci dostatek zboží na skladě nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele nyní hrozí pokuta až 50 milionů korun. Ministerstvo průmyslu a obchodu novelu vypracovalo i kvůli problémům s novoročním výprodejem v obchodním řetězci Carrefour, který v roce 2005 některé zlevněné výrobky vůbec neměl na skladě. Obchodníci jsou od té doby při výprodejích opatrnější.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK